Op weg naar de zaak kruipt er een lichte paniek omhoog.
Vervolgens blijkt het niet mee te vallen om iets te begeleiden waar je eigenlijk niet genoeg verstand van hebt. En dat ook nog eens voor een nieuwe klant.... Met een nieuwe leverancier.... Laatstgenoemde is eigenlijk een vreemde voor je. Jullie hebben geen tijd gehad om elkaar beter te leren kennen, zonder de stress van een deadline.
Niet bepaald een stevige basis om met vertrouwen een klus doortastend te klaren. Tel daar ook nog eens je eigen onzekerheid bij op, omdat je niet goed weet waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Hoe kun je die 3e partij op z'n merites beoordelen? Hoe weet je of wat jij doorstuurt naar je klant klopt?
Ondertussen denkt die klant dat jij precies weet waar je mee bezig bent. Althans, aanvankelijk. Vroeg of laat gaat voornoemde zich wreken. Dat kan niet anders. En het neemt allerlei vormen aan:
- Afspraken en toezeggingen worden niet nagekomen.
- Het proces duurt veel langer dan verwacht.
- Er wordt door alle partijen veel energie in gestoken, maar het sprankelt niet.
- Wat uiteindelijk 'opgeleverd' wordt, voldoet niet aan de eisen en verwachtingen.
Als deze klant straks hard nodig heeft waar jij wél goed in bent, zal hij/zij niet bij jou aankloppen, na zo'n slechte ervaring. Het punt is dat, om 'jouw ding' ijzersterk te kunnen doen, je vaak veel van aanpalende zaken weet. Maar dat is wat anders dan er zodanig verstand van hebben dat je het in de praktijk kunt brengen.
Daarnaast is in het land der blinden éénoog koning. Je weet al snel meer dan de gemiddelde (potentiële) klant. Hetzelfde geldt overigens ook andersom. Logisch, ieder z'n business. Dat is waarom we voor bepaalde zaken leveranciers nodig hebben. We kunnen gelukkig niet alles zelf. Zo hebben anderen ook nog wat te doen. ;-)
Daarnaast is in het land der blinden éénoog koning. Je weet al snel meer dan de gemiddelde (potentiële) klant. Hetzelfde geldt overigens ook andersom. Logisch, ieder z'n business. Dat is waarom we voor bepaalde zaken leveranciers nodig hebben. We kunnen gelukkig niet alles zelf. Zo hebben anderen ook nog wat te doen. ;-)
Vroeger kon je nog wel marge maken op doorgeefluik zijn.
De tijd dat je dat structureel kon doen, bijvoorbeeld op drukwerk, is voorbij. Internet, technologische ontwikke-lingen en nieuwe samenwerkingsvormen, zorgen voor transparantie. In deze nieuwe realiteit overleven nodeloos prijsopdrijvende tussenpersonen niet. Je moet tegen-woordig (gelukkig!) daadwerkelijk waarde toevoegen.
Jouw bijdrage moet er dus iets toe doen. Dat hoeft lang niet altijd heel concreet en tastbaar te zijn. Zo is een procesbegeleider, die vanuit een nieuwe strategie relevante informatie en deelnemers verbindt, waardoor de juiste acties worden ondernomen, waardevol.
Het komt erop neer dat je doet waar je verstand van hebt, waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Op een manier die bij jou past en aansluit op wat de markt nodig heeft. Daar worden alle betrokkenen blij en succesvoller van. En het houdt je blik scherp en onderzoekend gericht op wat nou écht jouw 'toegevoegde waarde' is.... en wat niet....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten