zondag 17 november 2013

"Verdorie, ik kan de woorden maar niet vinden!"

Hij is zelfverzekerd en weet precies wat hij wel en niet kan. Hij wil niets liever dan 'gewoon' aan de slag gaan, want dan kan hij laten zien wat hij bedoelt. Helaas werkt dat niet zo in de praktijk. Mensen checken je LinkedIn profiel, website, je voert een aantal gesprekken.... Ik zie zijn gezicht betrekken....

"Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen. Als ik nou de kans krijg om het te laten zien!"


De vertwijfeling is duidelijk hoorbaar in zijn stem. Maar iemand een betaalde kans geven om 'het' te laten zien, tja.... dat gebeurt niet vaak. Je hebt nou eenmaal een verhaal nodig waaruit blijkt waar je voor staat, wat je te bieden hebt en hoe je daarmee het verschil maakt. Je product of dienst op zich, is in de huidige concurrerende markt niet afdoende onderscheidend.

blog-Sonja van Vuren-storytelling
We zitten dan ook met een reden tegenover elkaar. Hij is een zoekende ondernemer. Ik ben een bedrijfsfilosoof met marketing & communicatie kennis, die ook kan tekstschrijven. Zoals laatst iemand tegen me zei: "Jij hebt duidelijk de kracht van het woord." En dat kunnen veel MKB'ers en ZZP'ers goed gebruiken.

Hij vertelt van alles en nog wat en ik mag graag doorgronden, dus we praten zo een paar uur vol.


Op weg naar huis borrelt er al van alles in m'n hoofd. Hij is bezig met een nieuwe website - dat was de aanleiding voor de afspraak - dus wil ik iets schrijven wat hij ook meteen daarvoor kan gebruiken. Want ik heb gemerkt dat een zogenoemde 'Corporate Story' mensen wel inspireert, maar de vervolgvraag al snel is "Wat nu?"

Hoe kun je vanuit jouw verhaal (potentiële) klanten beter bereiken en bedienen? Als marketing en communicatie je vakgebied is, heb je daar als het goed is snel antwoord op. Grote kans echter dat mijn klanten niet in die wereld zitten. Daarom hebben ze mij nou juist ingehuurd!

Het gaat om de vertaalslag naar de dienstverlening en alle interne en externe communicatie. 


Als ik dan toch bezig ben, pak ik dat eveneens direct op. Want dan heb je ook meteen een pay-off, pitch, een stuk websitetekst, iets voor op je LinkedIn profiel enzovoorts. Wat ik schrijf, noem ik dan ook liever 'strategische richtingevers'. Dergelijke teksten fungeren als een concreet kompas voor de MKB'er of ZZP'er én diens (potentiële) klanten.

Door deze werkwijze blijf je niet in abstracte verhalen hangen. 'Corporate Story's' willen nogal eens in bureaulades verdwijnen. Waar ze naast die mooie rapporten van consultants komen te liggen. Dat is niet alleen zonde voor de opdrachtgever. Niemand is er verder mee geholpen.

blog-Sonja van Vuren-storytelling


Thuisgekomen, kruip ik achter de computer.


Na een week vol marktonderzoek, (her)schrijven, schaven, deleten en toevoegen, is het tijd voor een mail. Even later gaat de telefoon: "Jaaaa, dát is het precies!"

Natuurlijk verloopt het niet altijd zoals deze keer, maar wat is het toch mooi als je de juiste woorden weet te vinden.

Het gaat niet om tekstschrijven op zich. Het is een instrument om iets tot bloei te laten komen. Daarvoor moet je het namelijk eerst verwoorden. Pas daarna kun je het verbeelden. En dan voelt marketing communicatie authentiek. Simpelweg omdat het écht is. Geen holle woorden en standaard plaatjes.

Als je eenmaal zo werkt, wil je niet anders meer. Samen aan de slag? Bel of mail!

2 opmerkingen:

  1. Eindelijk de tijd genomen om het te lezen. Klinkt goed, een stap dichter bij de praktijk als ik het goed begrijp, minder abstract. Ik denk wel dat je hier veel mensen mee kunt helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had het al via Twitter laten weten, maar ook nog ff langs deze weg: bedankt voor je reactie, Martin. :-)

    BeantwoordenVerwijderen