Iets wat ruimschoots voorhanden is, wordt als minder waardevol gezien.
Dat is logisch. Het uitgebreide assortiment in de supermarkt nemen we inmiddels ook voor lief. Producenten denken ondertussen: "Hoe val ik op in dat enorme aanbod?" Vernieuwde smaken, kortingsacties en 'nu nog beter!' (of goedkoper) vliegen je om de oren.
Als je vooral uitgaat van jouzelf, je product of dienst, is het logisch dat je voor zo'n aanpak kiest. Je probeert nog zoveel mogelijk te verkopen. Door internet, allerlei nieuwe technologieën en de financiële crisis, zijn de marktomstandigheden echter definitief veranderd.
Waarde zit allang niet meer alleen in je product en/of dienst.
Daarvoor is er te veel concurrentie. Je kunt je er niet meer mee onderscheiden. Traditionele marketing- en verkooptactieken werken niet meer zoals vroeger en bijna niets en niemand is in de huidige tijd (lang) uniek.
Er is een nieuwe economie aan het ontstaan en die vraagt om een andere aanpak. Het draait niet meer om je producten en diensten, maar om de toegevoegde waarde van je bedrijf. Als je weet wat die is, kun je haar benoemen en je daarmee onderscheiden.
Als bedrijfsfilosoof vang ik die unieke waarde in strategische richtinggevers.
Dergelijke teksten (eigenlijk verhalen) zijn als een kompas. Ze zijn belangrijk bij het bepalen van de richting en het nemen van concrete beslissingen en vormen de basis voor alle interne- en externe communicatie.
Het is waar ik iedere dag met plezier en resultaat aan werk. Ook voor jou? Voel je vrij om contact op te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten