Door de alsmaar toenemende welvaart van de afgelopen decennia heeft het idee postgevat dat (persoonlijke) groei oneindig is. Die manier van economisch denken, wordt ook wel turbokapitalisme genoemd. Waarbij een belangrijke rol voor (doorgeschoten) individualisme is weggelegd. Inmiddels is gebleken dat een dergelijke eenzijdige cultuur voor de samenleving als geheel op de lange termijn onhoudbaar is.
Aristoteles zei het al: Een overdaad aan eigenbelang en zelfverrijking vernietigen wat essentieel is voor het goed functioneren van een samenleving:
De ineenstorting van de financiële markten is er een symptoom van.
Aristoteles zei het al: Een overdaad aan eigenbelang en zelfverrijking vernietigen wat essentieel is voor het goed functioneren van een samenleving:
Niet alleen nemen, maar ook geven. Delen. Egoïsme niet teveel de vrije loop laten.
De vastgedraaide überconsumptie-machine wil niet meer op gang komen. Ondanks de verwoede pogingen om het 'kopen-kopen-kopen, hebben-hebben-hebben paradigma' nieuw leven in te blazen.
"De levende is allang dood, maar de dode leeft nog." Belanghebbenden zullen langer hoopvol doorgaan met het proberen te reanimeren van datgene wat hen zoveel gebracht heeft.
"De levende is allang dood, maar de dode leeft nog." Belanghebbenden zullen langer hoopvol doorgaan met het proberen te reanimeren van datgene wat hen zoveel gebracht heeft.
Het mooie van deze structurele crisis is dat de democratie een stuk van haar oorspronkelijke betekenis herpakt:
Power to the people. Burgers beginnen zich te organiseren, los van het bedrijfsleven en de overheid. Het eigen sociale en materiële kapitaal begint een nieuwe vorm van valuta te worden.
Gebruik en toegang worden belangrijker dan bezit. Delen en hergebruiken worden nieuwe statussymbolen.
Gebruik en toegang worden belangrijker dan bezit. Delen en hergebruiken worden nieuwe statussymbolen.
Er ontstaan ook allerlei zakelijke initiatieven die uitgaan van 'de kracht van samen'.
In de nieuwe realiteit van minder, slimmer, milieuvriendelijker en kennis voor iedereen door internet, is er simpelweg geen ruimte meer voor ieder voor zich. Niets kan oneindig groeien. Ook de economische koek niet.
Blind idealisme is daarbij niet op zijn plaats. De kracht zit 'm juist in de effectieve en concrete vertaalslag naar de alledaagse MKB praktijk. Het gaat erom de oude en de nieuwe wereld zodanig met elkaar te verbinden dat er een duurzame brug ontstaat.
Eens met het begin. Niet eens met de positieve wending halverwege. Helaas.
BeantwoordenVerwijderen