Zo'n nieuwsbrief wil ik NIET
Er staat alleen maar nieuws over JOU in. Dingen waar JIJ mee bezig bent. Niks over hoe je klantproblemen oplost. Geen enkele tip waar de ontvange écht iets aan heeft
Ik zie voor me hoe de verzenders voor hun computers zitten. Koekeloerend naar de statistieken. Wat is het openingspercentage? 20%? Oh, nou, da's best aardig, als je het vergelijkt met wat je hoort van anderen!
De conversie blijft achter, dat wel
Wat vaker versturen dan maar. Een vraag als kop - dat schijnt beter te werken. En een beetje spelen met de formulering. Niet teveel. De geïnvesteerde tijd moet tenslotte snel rendement opleveren.
Zeker. Als je bezig bent met je business, dan moeten tijd, middelen en inkomsten in een gezonde balans verkeren. Daar zal iedereen het over eens zijn.
Maar vanuit welke overtuiging ben je bezig?
Je intentie maakt nogal een verschil. Wil je mensen en bedrijven helpen om bijvoorbeeld gezonder en duurzamer te worden?
Of wil je alleen maar geld verdienen en gebruik je daar een gezonde en duurzame 'dekmantel' voor? In de volksmond ook wel marketing genoemd ;-)
Als het je werkelijk om de ander te doen is, zou je zeggen dat het ondenkbaar is, dat je alleen maar zendt. Toch gebeurt het. Massaal. Men zegt wel dat het om jou draait, maar wat je voorgeschoteld krijgt...
Nieuwsbrieven laten vooral zien wat de verzenders willen, niet wat de ontvangers nodig hebben
Een gemiste kans. Want mensen worden er blij van als je op een goede manier geeft wat nodig is.
Als ze dan op een bepaald moment besluiten iets te kopen of een samenwerking aan te gaan, is dat hun keuze.
Ze kopen, in plaats van dat er aan ze verkocht is
Er zijn uitzonderingspareltjes. Van die nieuwsbrieven waar je je onderhand op verheugt. Zoals die van Wait But Why of Fast Moving Targets.
Het kan dus wél...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten