maandag 4 november 2013

Lastig hoor, verkopen. De mensen snappen het maar niet!

Wat heb je toch een mooi vak. Je vindt het gewoon heerlijk om jouw ding te doen. Er zijn zoveel aspecten. Er is zoveel over te vertellen. Alleen zitten je (potentiële) klanten daar meestal niet op te wachten....

Kijk eens om je heen, kijk naar jezelf en zie hoe je behandeld wordt door mensen die iets willen verkopen aan jou. Ze zijn vol van hun eigen verhaal.

strategisch tekstschrijver, nieuwe economie marketeer
Luisteren? Ja, de tegenpartij moet zeker goed luisteren! Zodat ze snel overtuigd worden en gewillig de portemonnee trekken.

Lastig hè, verkopen


Mensen snappen het maar niet! Maarre.... snap jij je (potentiële) klanten wel? Ze zijn er niet om jouw probleem op te lossen (je hebt omzet nodig). Jij moet hún probleem oplossen!

Waar zitten klanten mee? Waar zouden ze maar al te graag vanaf geholpen willen worden? Op een makkelijke manier. Zonder gezeik en gedoe. De details doen er niet toe, als jij hen er maar probleemloos vanaf helpt. Het pijnloos oplost.

  • Jammer dat klanten eigenlijk weinig inhoudelijke interesse hebben in wat jij doet? 
  • Dat ze niet inzien hoe ontzettend veel erbij komt kijken? 
  • Hoe moeilijk het eigenlijk is?

Nee, dat is niet jammer. Zolang jij maar weet wat er nodig is en je daarmee de klant helder en makkelijk helpt. Op een manier die je klant zo min mogelijk tijd kost. Dat werkt verslavend. Consistente kwaliteit waar je zelf nauwelijks moeite voor hoeft te doen: daar wil je toch alleen maar meer van?!

De klant ziet en voelt dus wel de WAARDE van wat je levert. 


Maar dat betekent niet dat hij geïnteresseerd is in alle DETAILS. Daar heeft de klant jou voor ingehuurd! Weet dus precies welke informatie de (potentiële) klant nodig heeft om een beslissing te nemen. Teveel informatie maakt het nemen van die beslissing nodeloos moeilijk. Resultaat: de beslissing wordt uitgesteld of niet genomen.

Laat je, terwijl de opdracht loopt, ook niet verleiden om veel te bespreken met de klant. Jij bent bezig met jouw ding, de klant met zijn ding.

strategisch tekstschrijver, nieuwe economie marketeer

Zorg dat je écht weet wat de klant wil en nodig heeft. 


Lastig? Ja. Maar dat komt omdat we te graag over onze eigen wereld praten in plaats van ons te verdiepen in die van de (potentiële) klant. Dat laatste vergt meer moeite. Jammer genoeg hebben veel bedrijven niet zo'n zin om die moeite te nemen of zien ze het nut er niet van in (!!).

Je vindt het jammer dat je (potentiële) klanten het niet begrijpen? Waarschijnlijk denken zij geërgerd dat jij hen niet begrijpt....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen