Jouw ongeduldige (potentiële) klanten vragen zich maar één ding af: "What's in it for me?"
Internet heeft dat uitvergroot en versterkt. Met een steeds kleiner wordende aandachtspanne. Binnen enkele seconden moet jij op een inspirerende manier duidelijk maken dat men écht wat heeft aan wat jij te bieden hebt. En jij bent niet de enige die dat probeert te doen....
Hoe win jij de strijd om aandacht?
> Zorg dat je een wereldbeeld hebt
Het is iets waar te weinig marketeers zich mee bezig houden: hun wereldbeeld glashelder krijgen. Terwijl dat tegenwoordig het eerste is wat je verkoopt. Want in de huidige, overvolle tijden is het moeilijk om je te onderscheiden met alleen je product en/of dienst. Velen leveren tenslotte goede producten en/of diensten, voor een redelijke prijs, op tijd en met een acceptabele service.
Jouw wereldbeeld moet een inspirerende (maar wel realistische!) interpretatie zijn van de uitdagingen en kansen waar jouw (potentiële) klanten mee geconfronteerd worden. Van hoe het was, naar hoe het is en hoe het zal worden als.... jawel, zij jouw 'oplossing' kopen.
> Laat zien waar je in gelooft
Zoals Simon Sinek en Seth Godin zeggen: "People don't buy what you do, they buy why you do it." Waarna ze de keuze voor zichzelf rationeel verklaren met wat je feitelijk biedt. Zo zit ons brein nou eenmaal in elkaar.
Daarom overtuig je mensen in eerste instantie niet met het opsommen van alle mooie eigenschappen van je product of de bijzonderheden van je dienst. Eerst geloven, dan kopen.
Dus.... waar geloof jij heilig in? Waar heb je onlangs nog iemand met volle overgave over verteld?
> Kennis van zaken, ervaring en autoriteit
Je weet écht waar je het over hebt. Je werkt er keihard voor. Je houdt ervan. Je maakt duidelijke keuzes. Je aantrekkingskracht wordt er bijna onweerstaanbaar door.
Het gaat tenslotte niet alleen om mensen binnen krijgen. Je wilt ook dat ze blíjven. Als je nergens een zwaargewicht in bent, vergeet het dan maar.
> Het gaat om ideeën
Seth Godin had het er jaren geleden al over in 'Unleashing the Ideavirus'. Nieuwe media is gemaakt voor het verspreiden van ideeën. Soms als een lopend vuurtje.
Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Zonder in te vullen wat hierboven staat, heb je geen idee wat je hoe moet doen.
> Het gaat niet alleen om internet en Social Media
Zoals wel vaker als iets een hype wordt: het nieuwe krijgt onevenredig veel aandacht en wordt benaderd met het gedachtegoed van hoe het daarvoor ging. Online en offline zijn niet
2 verschillende werelden, al worden ze wel vaak zo behandeld.
Marketeers hebben er moeite mee om tot een geïntegreerde aanpak te komen die klopt. Die soepel loopt en niet kunstmatig voelt. Dat bijvoorbeeld Facebook er niet met de haren bij gesleept wordt, alleen maar omdat 'iedereen er wat mee doet'. Da's geen goede reden.
Hoe probeer jij de aandacht te trekken en heb je wat aan dit lijstje?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten