zondag 19 augustus 2012

Het gaat niet om een transactie, maar om vertrouwen

Tekstschrijver-tekstschrijven-blogger
Tegenwoordig is alles een transactie. Als ik jou iets gegeven heb, dan sta je bij mij in het krijt. Dan 'verdien' ik het om wat terug te krijgen. Wat meteen duidelijk maakt waarom je eigenlijk iets gegeven hebt. Niet om iets te geven, maar om er zelf beter van te worden.

Het is dé reden waarom zoveel bedrijven mislukken op Social Media. 

Tenminste, vanuit hun perspectief. Niet vanuit het oorspronkelijke waarom van Social Media:
in contact komen met gelijkgestemden.

Een transactie is heel iets anders dan contact.

Beginnen vanuit de transactie is de omgekeerde wereld. Stel je voor dat een wildvreemde jou op straat aanspreekt om zijn of haar product/dienst krachtig kenbaar te maken.

Ik hoor je denken: wat is dat voor een gek?!

En dat is het ook: gek. Bedrijven, marketeers en ook zzp'ers en freelancers doen het echter aan de lopende band op Social Media. Het lijkt alsof het digitale karakter ervan schaamtelozer maakt.

Ik ken je toch niet echt, wie ben jij nou helemaal? 

Tekstschrijver-tekstschrijven-blogger
Dus laat ik maar snel proberen mijn product/dienst door jouw strot te duwen, nadat ik je een gratis e-book heb laten downloaden wat eigenlijk een verkooppraatje is. I win. You lose. Goeie deal, toch?!

In de offline wereld zal er ook vaak zat zo gedacht worden. 

Maar als er een mens letterlijk tegenover je zit, wordt het toch ietwat lastiger zo onbeschoft te zijn. Je zegt niet:

"Koop wat ik te bieden heb, anders ontvolg ik je meteen weer." 

Mensen zijn net zo ongeïnteresseerd in jou als jij in hen hoor. Realiseer je je dat wel?

Paradoxaal genoeg zorgt al die Social Media juist voor nog meer desinteresse.

Dat kan ook niet anders als je overspoeld wordt door informatie. 'Negeren' is hét woord van deze tijd. En het is de broodnodige zelfbescherming.

Maar stel je voor dat iemand écht interesse in je heeft. 

Omdat je hetzelfde wereldbeeld deelt. Van dezelfde dingen houdt. Om dezelfde dingen geeft.
Je merkt dat je goed bij elkaar past, bij dezelfde groep hoort. Als ik op een bepaald moment
nodig heb wat jij te bieden hebt, dan is er niemand anders.

Dan hoef ik niet te Google'n. Er is maar één optie.... jij. Want ik ken je en vertrouw je en koop daarom graag van je.

Tekstschrijver-tekstschrijven-blogger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten