In 2011 heb ik als recensent voor managementboek.nl het boek "De macht van Google" van Peter Olsthoorn gelezen. Het is nog steeds actueel en heeft een
intrigerende ondertitel: "Werkt Google voor jou of werk jij voor
Google?" Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Het
algoritme van zoekmachine Google is ijzersterk geworden door het
massale gebruik. Hoe meer mensen ermee zoeken, hoe slimmer Google
wordt. Maar Google is veel meer dan een handige tool om je weg te
vinden op het immense internet.
Aan "De macht van Google" twijfelt inmiddels niemand meer.
Maar
wat houdt die macht precies in? Peter Olsthoorn schetst een
uitgebreid en nauwkeurig beeld van een bedrijf dat door velen immens
bewonderd wordt, maar ook steeds meer kritiek te
verduren krijgt. Is hun lijfspreuk "Do no evil" aan het
afbrokkelen? (Te) veel macht hebben, kan corrumperend werken.
Het boek begint met de ontstaansgeschiedenis van Google.
Vanaf het begin heerst er een bijzondere energie. De oprichters zijn
gepassioneerd en doelgericht. Allerlei obstakels weten ze te omzeilen
met de sympathie die hun project binnen Stanford University opwekt. Daarnaast
werd het toen al een handige zoekmachine gevonden en wilde men
niet meer zonder.
Olsthorn
behandelt vervolgens uitgebreid AdWords en hoe allerlei innovaties
het geniale veilingsysteem van reclameposities tot DE geldmachine van
Google heeft gemaakt. Maar de keerzijde wordt ook belicht:
klikfraude.
Google staat bekend als een bedrijf dat, met het oog op innovatie, alle ruimte biedt om te "knutselen" in de baas z'n tijd.
Dat
heeft veel opgeleverd, zoals Google Maps en Gmail. Maar innovatie wordt ook ingekocht, denk aan Blogger en
YouTube. (Recent: afgelopen juni is navigatiebedrijf Waze overgenomen.)
Toch
lukt het Google vooralsnog niet om van één van deze dingen net zo'n kassucces
te maken als AdWords en AdSense. Zoeken en reclame is voor Google nog steeds de strategische essentie: 70% van alle tijd en
inspanningen is daarop gericht.
Wat ook veel potentie heeft, is Google Apps – Docs & Spreadsheets.
Bedrijven als Ahold en KLM werken ermee. Ze maken o.a.
gebruik van Gmail, vertaling, (video)chat en de agenda. Dus exit
Microsoft en lang leve de "cloud" - overal en altijd
toegang zonder software te hoeven installeren.
Daarnaast is het
gratis OpenSource mobiele besturingssysteem Android met een stille
opmars bezig. De iPhone is reeds ingehaald, al krijgt die meer media
aandacht.
Ook
op het gebied van sociale netwerken wil Google een grote speler
worden. De concurrent van Twitter, Buzz, zat goed in elkaar, maar
Google wist niet hoe ze het gebruik kon laten groeien.
Hetzelfde geldt voor Social Search: het leeft niet.
Toch is Google gestaag op weg naar almacht.
Het is de grootste
marktonderzoeker ooit, met gigantisch veel data tot haar beschikking
waar allerlei profielen uit te destilleren zijn. Google weet echt
heel veel van jou. Olsthoorn somt het allemaal systematisch op en dat
is best even slikken.
Want wat gebeurt er als Google wat minder
sympathiek wordt? Als de toenemende macht met de daarbij behorende
onlesbare gelddorst, het bedrijf van gedachten doet veranderen?
Velen
menen signalen van een omslag waar te nemen:
Google gaat stap voor stap richting het commercialiseren van
persoonlijke data. Dat heeft al diverse privacy schendingen
opgeleverd.
Olsthoorn is wederom uitgebreid: hij geeft vele voorbeelden van alarmerende missers van Google.
Toch gaan ze
onverstoorbaar door. Is Google nog af te remmen? Daar wordt het op
één na laatste hoofdstuk aan besteed. In dat deel zijn ook tips te vinden over hoe je zelf kunt ingrijpen. "De macht van Google" wordt afgesloten met de grote, kritiekloze fan:
Nederland.
Je denkt aardig wat te weten over Google, maar het
bedrijf heeft ongelooflijk veel aspecten en maakt allerlei
veranderingen door, waarvan de gevolgen moeilijk in te schatten zijn.
Ik blijf achter met gemengde gevoelens. Je schiet heen en weer tussen
sympathie en bezorgdheid en misschien wel angst.
Peter Olsthoorn heeft een indrukwekkend boek geschreven.
Over een bedrijf wat
in korte tijd een enorm verschil heeft gemaakt in de wereld en
inmiddels een bijna onmisbaar onderdeel van ons leven is geworden. Je
kunt eigenlijk niet anders dan "De macht van Google – Werkt Google voor jou of werk jij voor Google" lezen. Omdat het over zoiets belangrijks gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten