Momenteel ben ik het boek 'The Power Of Habit - Why We Do What We Do In Life And Business' aan het lezen. Een ontzettend interessant boek. Denk je dat je maar niet af komt van bepaalde (dwangmatige) gewoontes? Stop met dat te denken en ga aan de slag met de Gouden Regel!
Wat is een gewoonte?
De essentie van een gewoonte is verlangen. Verlangen naar de beloning die het oplevert. Dat houdt het gewoonte wiel draaiende.
Een handeling of denkwijze wordt een vaste gewoonte zodra de trigger versmelt met de beloning. Je brein begint dan namelijk al te anticiperen op de beloning bij het ervaren van de trigger. Dus nog voordat je feitelijk iets doet.
Gouden Regel: de trigger en de beloning blijven hetzelfde, maar er wordt een nieuwe gewoonte tussen geschoven.
Het is simpel, maar niet eenvoudig. Want aan veel gewoontes zijn we zo gewend, dat we allang niet meer weten wat ooit de trigger was. Daar moet je dus eerst achterkomen. Een voorbeeld hiervan geeft de schrijver van het boek 'The Power Of Habit', Charles Duhigg, zelf:
Helaas kun je oude gewoontes nooit helemaal afleren.
Het circuit in je brein blijft bestaan, maar kan wel overruled worden door die van de nieuwe gewoonte. Echter, in stressvolle situaties vallen mensen vaak terug in hun oude gedrag. Hoe komt dat?
Er blijkt nog één belangrijk ingrediënt nodig te zijn om duurzaam te veranderen: geloven dat het kan.
Als je er niet volledig van overtuigd bent dat je kunt veranderen én het volhouden, ook in moeilijke tijden, dan val je op enig moment gegarandeerd terug in oud gedrag. Hoe kun je dat geloof cultiveren?
Een ondersteunende, motiverende omgeving vergroot de kans van duurzaam veranderen enorm.
Dat hoeft niet eens een groep mensen te zijn. Eén persoon kan net zo'n effect hebben. Als er maar 'een omgeving' is die erin gelooft dat jij het kan en je volledig steunt. Weten dat er altijd iemand is die je kunt bellen als je er even doorheen zit, is van groot belang.
Ook is het belangrijk dat je je realiseert dat je die steun soms echt nodig hebt. Dat het niet erg is dat je het niet allemaal alleen kunt. Dat erkennen, is juist een teken van kracht.
Het boek behandelt ook het aanleren van compleet nieuwe gewoontes en hoe marketeers dat gebruiken.
Daar kan ik mooi een volgende keer over bloggen. Eerst maar hiermee aan de slag, vind je niet? :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten