Als je achter je bureau zit, starend naar het tekstdocument op je scherm, merk je weer hoe moeilijk het is om een goed gesprek om te zetten in een offerte. Het wordt al snel een saaie opsomming.
Voor de ontvanger kan het ook een anti-climax zijn. Tijdens het gesprek was je samen op weg. Nu voelt het alsof je ieder weer in je eigen wereld zit. Ineens is de zin om met dit nieuwe project te starten een stuk minder.
Nu kun je zeggen dat dit verschil tussen gesprek en offerte er nou eenmaal is. Niks aan te doen. Maar is dat echt zo?
Je kunt er ook voor kiezen om het anders te doen. Welke andere manier van offreren zou bij jou en je (potentiële) klanten passen?
- Het in beeld brengen (waarbij een goed script natuurlijk onmisbaar is).
- Er echt een verhaal van maken: in roman- of dichtvorm of het als een onderzoeksresultaat of column brengen.
- De offerte in een infographic vatten.
- Ouderwets per post, maar wel in een hele aparte vorm.
Maar hoe je het ook doet, laat altijd zien wat de klant met deze investering zal bereiken. Niet alleen "ik doe dit en dan betaal jij dat". Inspireer met een toekomstvisie. Hoe ziet zijn wereld eruit als het project is afgerond?
En de algemene voorwaarden, wat doe je daar dan mee?
Zet ze in een apart document. Met een informele introductie (met een kwinkslag) erboven. Of maak je leveringsvoorwaarden in zijn geheel toegankelijker door ze in minder stijf taalgebruik op maximaal 1 A4'tje te passen.
Zorg in ieder geval voor een simpel uittreksel van je leveringsvoorwaarden. De juridische versie kan indien gewenst apart opgestuurd worden.
Welke andere manier van offreren ga jij binnenkort uitproberen?
__________________________________________________________________________________
Wil je je offertes wel anders, maar kom je er niet uit? TextVenture helpt je graag.
__________________________________________________________________________________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten