zondag 20 januari 2013

Website? Online klantentrekker!

Is je website eigenlijk een brochure die online staat? Haal jij er maximaal rendement uit? Hebben (potentiële) klanten er écht iets te zoeken, omdat je relevant bent, behulpzaam, het verschil maakt, hun leven verrijkt? Denk niet aan een website. Denk aan een online klantentrekker. Dat betekent heel iets anders.

Marketing-Communicatie-natuurlijke+zoekoptimalisatie-website
Wat is het ultieme doel van jouw site waarmee je wat betekent voor belanghebbenden?

Het moet de bezoeker meteen duidelijk zijn waar jij je mee bezig houdt. Op een manier die duidelijk maakt hoe zíjn probleem opgelost wordt. Alleen dan wil hij meer van je weten. Zo pak je die bezoeker virtueel beet.

Hou er rekening mee dat je terugkerende bezoekers nodig hebt. 

Tenzij je een webshop hebt, neemt een beslissingsproces tenslotte langere tijd in beslag. Dus maak het de moeite waard om jouw site te bookmarken of me in te schrijven voor jouw maandelijkse supertips. Bouw die online relatie op.

Begin op de homepage niet meteen over waarom ik zaken moet doen met jou. Ik ken je helemaal niet! Of ik wat met je wil, besluit ik pas later, dus moet dat ook dieper in je site liggen. Bij een eerste afspraakje zeg je ook niet meteen "zullen we....", nou ja, je snapt wat ik bedoel. ;-)

Iedere website pagina moet een 'taak' hebben.

Je ziet het heel vaak: overvolle websites. Bedrijven willen álles zeggen, liefst in één keer. Als bezoeker heb je vervolgens geen idee waarop je moet klikken. En daar ga je dus ook geen moeite voor doen. Weg ben je.

Bepaal wat de 'taak' van iedere website pagina is. Eigenlijk gaat het daarbij maar om 4 dingen waar je rekening mee moet houden:

    Marketing-Communicatie-natuurlijke+zoekoptimalisatie-website
  • Is er meteen wat te koop? Maak mij dat dan zo makkelijk mogelijk.
  • Bouw een digitale relatie op: zorg dat je iets aanbiedt wat ik wil hebben en wel zo graag dat ik bereid ben daarvoor mijn naam en e-mail adres achter te laten.
  • Wat ik zie wil ik delen met mijn sociale netwerk, zo gaaf is het. Dus zorg voor die Social Media buttons - Twitter, LinkedIn, Facebook, Google+ enzovoorts.
  • Het is meteen duidelijk waarom en waarvoor ik door moet klikken naar de volgende website pagina.

Ga daarbij áltijd uit van het probleem van de klant. Niet van wat jij wilt verkopen. Zorg er ook voor dat iedere pagina tegemoet komt aan de informatiebehoefte van mensen die er al wat vanaf weten en mensen die meer informatie nodig hebben.

Pakkende en duidelijke kopteksten.

Goede kopteksten maken meteen duidelijk waar ik beland ben en wat er te halen is. Je weet hoe kort de internet aandachtsspanne is. Bezoekers moeten er geen moeite voor hoeven doen om te snappen waar het over gaat. Geduld bestaat niet online.

Een goede koptekst nodigt uit tot verder lezen. Verval daarbij niet in 'eigen gebrabbel'. Het is net het echte leven - daar houden mensen niet van. En héél belangrijk: gebruik dezelfde taal als je potentiële klanten. Niet de zakelijke versie, maar spreektaal. Het woord zegt het al: dat spreekt mensen veel meer aan en hoe meer je je aangesproken voelt, hoe meer je geneigd bent contact op te nemen.

Subkoppen zijn net zo belangrijk.

Goede subkoppen maken teksten scanbaar. Precies wat al die ongeduldige internetters willen. Met alleen de subkoppen lezen, moet al precies duidelijk worden hoe jij mijn probleem oplost. Tezamen zijn ze een samenvatting van de volledige tekst.

Marketing-Communicatie-natuurlijke+zoekoptimalisatie-website
Actie, actie, actie!

Al het voorgaande komt eigenlijk maar op één ding neer: je wilt dat belanghebbenden contact met jou opnemen. Zorg dan ook dat iedere website pagina één hele duidelijke call-to-action heeft. Bijvoorbeeld:

  • Schrijf je in voor maandelijkse tips.
  • Je dagelijkse dosis advies en tips via Twitter.
  • Gratis whitepaper met tips & tricks.
  • Speciale aanbieding van deze maand.

Meerdere kan, maar geef ze niet allemaal dezelfde aandacht. Dan is het voor mij als bezoeker weer niet duidelijk waar ik nou op moet klikken. En tijd om dat uit te zoeken, gunnen bezoekers zich niet online. Of beter gezegd: daar hebben ze geen zin in.

Wees niet origineel.

Tenminste, wat je navigatie betreft. Zet dingen op de plek waar mensen ze verwachten en gebruik logische en begrijpelijke woorden. Nogmaals: aan aandacht en geduld is op het internet een schreeuwend tekort.

Goede typografie = goed leesbaar.

Hou met de volgende typografische basiszaken rekening:

  • Teksten links uitlijnen.
  • Groot genoeg lettertype.
  • De regelafstand moet ruim genoeg zijn.
  • Donkergrijze tekst op een witte ondergrond leest het makkelijkst.

Gebruik afbeeldingen en opsommingen.

Maak een website pagina beter scan- en leesbaar door opsommingen (bulletpoints) en aantrekkelijker met afbeeldingen. Maar plaatjes moeten ook weer niet teveel afleiden, ze zijn ondersteunend. Je wilt tenslotte dat mensen de tekst lezen.

Natuurlijke zoekmachine optimalisatie.

Marketing-Communicatie-natuurlijke+zoekoptimalisatie-websiteIk eindig bewust met optimalisatie in plaats van ermee te beginnen. Want al is je site nog zo goed geoptimaliseerd, als hij niet aan al het bovenstaande voldoet, blijft conversie achterwege.

Maar natuurlijk is juist keyword gebruik belangrijk. Welke (combinaties van) woorden worden ingetikt in zoekmachines als men op zoek is naar wat jij biedt? Deze moeten optimaal ingezet worden. Maar nooit ten koste van de leesbaarheid. Want ook dan haakt een bezoeker snel af.

Met bovenstaande aanpak wordt jouw site een online klantentrekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten