Er zijn van die mensen die je niet zou willen missen. Natuurlijk,
iedereen is vervangbaar, maar laat die collega/manager/directeur maar
lekker zitten waar hij/zij zit - altijd benaderbaar, creatief en met
visie en doorzettingsvermogen.
Kun je wat deze mensen zo bijzonder maakt in een handzaam lijstje
vatten waar anderen ook wat aan hebben? Een poging wordt gedaan door
SethGodin in zijn boek "Linchpin". Ik heb de Engelse versie
gelezen, maar vrij vertaald, gaat het volgens hem om de volgende
kwaliteiten:
De smeerolie zijn voor een soepel
onderling contact binnen de organisatie/op een afdeling
Als
je je bedrijf ziet als een netwerk (want dat is het), wat zorgt dan
voor de samenhang binnen dit netwerk? Is het angst? Of zijn het de
mensen die niet alleen kansen zien, maar ze ook benutten, mensen die
echt geïnteresseerd zijn in anderen, die je het gevoel geven dat je
werkelijk welkom bent.
Mensen die ieder moment als een
kans zien om iets bijzonders te doen.
Een bijzonder soort creativiteit bezitten
Dat
klinkt misschien makkelijk, maar is heel moeilijk. Want hierbij gaat
het niet alleen om inzicht. Je moet ook de passie en het lef hebben
om door te zetten en werkelijk iets te realiseren.
Het risico op afwijzing/mislukking neem je voor lief.
Een uiterst complexe situatie of organisatie kunnen
managen
Als iets heel erg complex wordt, kun je niet meer
naar een handboek grijpen. Want dat bestaat hier niet voor. Vanuit je
eigen inzicht moet je beslissingen durven nemen. On the spot. Dat
schud je niet zomaar even uit je mouw. Dat moet je vaak durven en
doen.
Het is geen talent waar je mee geboren wordt, maar een
eigen keuze.
Klanten inspireren en "meenemen"
Alle
(media) versplintering maakt een werkelijke connectie maken steeds
belangrijker. Wie kunnen we volgen en wie sluit zich nog meer aan?
Iedereen die contact heeft met (interne) klanten doet aan
leiderschapsmarketing.
Maar helaas, er bestaat geen kant-en-klaar script
voor leiderschapsmarketing.
Collega's en/of medewerkers inspireren
Omdat
je begrijpt dat het je taak is om dingen voor elkaar te krijgen. Je
kunt wel zeggen "Word 'ns enthousiast en creatief" en als
je de baas bent, daaraan toevoegen: "anders vlieg je eruit".
Maar dat werkt niet. Dat iemand iets heel bijzonders doet voor een
klant, komt niet omdat hij/zij bang is anders op z'n falie te
krijgen.
Iemand doet iets bijzonders omdat hij/zij geïnspireerd is door een
leider en/of collega('s) die op dat moment niet eens aanwezig
is/zijn.
Diepgaande vakkennis hebben en kunnen
overdragen
Kennis alleen is niet genoeg. Het gaat erom
wat je ermee doet. Een goede mentor leert je strategisch denken en
beslissingen nemen. Zo iemand heeft zelf al vele nieuwe routekaarten
getekend.
Hij/zij helpt anderen
zélf routekaarten te maken.
Beschikken over een bijzonder talent
En dan
bedoelen we niet "ik kan leuk met mensen omgaan" of "ik
kan goed organiseren". Nee, dat zijn kwaliteiten die vele
anderen ook bezitten. Tenzij je er zó ongelooflijk goed in bent, dat
de competitie er niet aan kan tippen.
Wat is jouw speciale
"superpower"? Zorg dat je daar nog véle malen beter in
wordt!
In de huidige, snelle tijd is "gewoon je best doen" niet
genoeg meer. Binnen niet al te lange tijd zul je geen stabiele
boterham meer kunnen verdienen met veilig op de achtergrond blijven.
Dan ben je juist makkelijk vervangbaar!
Nieuwe tijden vragen om een ander soort leiders en andere
medewerkers. Mensen die verantwoordelijkheid durven te nemen. En dan
niet alleen op de geslaagde momenten. Je moet ook durven falen, even
balen en dan weer doorgaan.
Hoe ben jij onmisbaar aan het worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten