zaterdag 23 februari 2013

Wat een ijzersterke bedrijfscultuur in de weg staat

Waarom zijn er zo weinig voorbeelden van bedrijven met een ijzersterke cultuur? Hoe vaak hebben we Zappos al niet voorbij horen komen? Het gaat bijna vervelen. Maar de verklaring is logisch: er zijn simpelweg niet veel van dergelijke bedrijven.

Er zijn zat mensen die het ermee eens zijn, dat een ijzersterke bedrijfscultuur een groot verschil maakt in de markt én de maatschappij.

Het daarmee eens zijn, is echter een stuk eenvoudiger dan er in de praktijk van alledag voor zorgen dat die bedrijfscultuur ontstaat. En dan heeft cultuur ook nog iets ongrijpbaars.

Al zijn de tijden aan het veranderen, vooralsnog prevaleert de aandeelhouderswaarde en het bedrag onder de streep wat ieder jaar groter en groter moet zijn. Ten koste van alles.

In zo'n omgeving is belang hechten aan cultuur eerder een struikelblok dan een opstap.

Als je niet-beursgenoteerd én een start-up bent, kun je vanaf het begin een eigen cultuurkoers varen. Voor bedrijven die al een tijd meedraaien, blijven de volgende zaken steeds maar opspelen:

> Cultuurverandering vraagt om bezield leiderschap, niet om spreadsheets.

Al dat softe geklets over cultuur. Daar hadden ze het tijdens je keiharde MBA opleiding toch ook nooit over? Maar als de leiders niet geloven, gelooft de organisatie het ook niet.

Natuurlijk moet je wel aan branding doen. Daar heb je consultants en reclamebureaus voor. Dat is hun werk. Jij bent met andere dingen bezig. Zoals geld verdienen.

> Als er geen verbondenheid is, krijgt cynisme ruim baan. Langdurig cynisme creëert een bedrijf van zombies.

Als je ergens als nieuweling begint, heb je er zin in. Je gaat ervoor! Want wie wil er nou alleen maar achter z'n bureau zitten en hopen dat de tijd snel vergaat zodat je weer naar huis kunt? Niemand toch?!

Maar er is iets met cultuurarme organisaties. Ze zuigen het leven uit je weg. Zeker als je ziet dat collega's die koppig blijven doorgaan met hun pogingen om het verschil te maken, ontslagen worden of weggaan.

> Een sterke cultuur laat niet 1-op-1 meer winst zien.

Al is er genoeg indirect bewijs dat sterke bedrijfsculturen veel beter presteren dan hun zwakke broeders, er is geen eenduidige checklist van te maken. Simpelweg omdat het bewijs kwalitatief is en niet kwantitatief. En dus moeilijk in het door zo velen geliefde spreadsheet te zetten.

Maar voelen we niet allemaal diep van binnen dat het klopt? Dat blije medewerkers voor blije klanten zorgen? Dat bedrijfsgeluk uiteindelijk tot meer kwalitatieve omzet en winst leidt?

> Er wordt veel over gepraat, maar weinig doortastend geïmplementeerd.

Helaas, met er af en toe over praten en een paar mooie posters laten maken en ophangen, ben je er niet. Cultuur gaat diep. Héél diep. Het is dat 'familie' in Nederland niet meer de betekenis heeft van weleer, anders zou ik zeggen dat dat is wat je met je bedrijf bent.

Een liefdevolle familie. Met ijzersterke waarden die aan de basis staan van álles. Of het nou om het aannemen van een nieuwe collega, productontwikkeling, marketing en sales of partnerships gaat.

Moeten we wachten totdat er voor cultuur overtuigende, sluitende metrics zijn gevonden?

Ik denk van niet. De wereld is aan het veranderen. Je ziet het overal om je heen. Het belang van puur economische waarden, is aan het afnemen. Niet de transactie, maar de relatie komt steeds vaker voorop te staan.

Straks hebben bedrijven simpelweg geen keuze meer. Ik kan niet wachten totdat het zover is.

Maar laten we niet slechts afwachten en er samen voor zorgen dat die nieuwe toekomst sneller werkelijkheid wordt door erin te geloven en vooral: door ons ernaar te gedragen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen