zondag 13 mei 2012

Klantenbinding en .... fruit??

"Veel fruit eten is goed voor je," zegt de (in jouw ogen) gezondheidsfreak. Waarna een uitgebreide opsomming volgt van alle voordelen. Je móet het gaan eten, je hebt geen keus, je bent het verplicht! Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook om de gezondheidszorg minder te belasten. Want met dat ongezonde lijf van jou.... (je sport 3x per week en eet wel veel groente, maar daar is deze fruit-predikant blind en doof voor, dus je neemt niet eens de moeite om het te vertellen)

Hoe chagrijniger je gaat kijken, hoe feller de donderpreek wordt. 

Terwijl jij zit te denken "wanneer is deze lunchpauze voorbij?" En alles je ene oor in en het andere uit gaat.

Maar hoe vaak maak je zelf niet ook deze communicatiefout? Als het een onderwerp betreft waar jíj enthousiast over bent.... Waarom snappen ze dát nou niet?!

Iets snappen is lastig als je niet luistert, laat staan als je de uitgangspunten niet begrijpt. Dus glijdt het langs mensen heen en zien ze alleen iemand die fanatiek staat te doen. En hun gedachten dwalen (geïrriteerd) af....

Jij kunt wel vinden dat waar jij zo gepassioneerd over bent superbelangrijk is, maar dat betekent niet dat anderen daar net zo over denken. 

Wil je mensen "raken", zul je ze de ruimte moeten geven. Luister écht. Hoor niet alleen wat in jouw straatje past. Wees voorzichtig met te snelle aannames. Want wat bepaalde woorden voor mensen betekenen, verschilt nogal.

  • Wat is de mindset van de ander(en)?
  • Waar kun je aanhaken met jouw verhaal op een manier die daar bij past?
  • Hoe reageert iemand als je wat van jouw verhaal wilt overbrengen?
  • Is de lichaamshouding defensief of juist open?

Laat je niet meeslepen in je eigen verhaal, maar blijf opletten:

  • Begrijpt de ander jouw terminologie?
  • Geef je ruimte om vragen te stellen?
  • Zorg je ervoor dat mensen zich zodanig op hun gemak voelen dat ze vragen dúrven te stellen?
  • Vat af en toe samen wat gezegd is. Heb je het goed begrepen?

Zulke gesprekken kunnen zich vele malen voordoen met dezelfde mensen voordat er daadwerkelijk iets uit voortvloeit. Of dat nou begrip of een opdracht is. Maar het loont de moeite.

Klantgerichtheid bestaat uit begrijpen en daardoor goed kunnen helpen. Klantenbinding bestaat uit begrepen en daardoor goed geholpen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen