dinsdag 18 oktober 2011

Anders kijken, is iets anders zien

Er is iets gebeurd en je hebt er een rotgevoel over. Hoe langer je erover nadenkt, hoe erger het wordt. Wat een ellende! Had je maar.... Als je nou anders had gereageerd, dan....

Voordat je het weet, zit je gevangen in een vicieuze cirkel. Een negatieve spiraal die niet te doorbreken lijkt. Opgesloten in een manier van denken waar je vertrouwd mee bent. Je bent er zo aan gewend dat het een gewoonte is geworden.

Omdat het zo gewoon voelt, sta je er niet bij stil en realiseer je je niet dat er ook andere manieren zijn om over lastige situaties na te denken. Jezelf gefrustreerd vastdenken, vermindert de flexibiliteit van je reactievermogen.

Zo blijft de vicieuze cirkel stevig gesloten.

Toch kun je die cirkel doorbreken. Het begint met bewustwording en het loslaten van je eigen gelijk. Want je kunt gelijk hebben, maar dat betekent nog niet dat je het krijgt.

Als je je realiseert wat er in je hoofd gebeurt, dat wilt veranderen en daarnaast bereid bent tot een open en welwillende blik, dan zul je de volgende tips effectief kunnen inzetten:

5 manieren om te herinterpreteren:

  • Een gebeurtenis anders beoordelen
Wat er gebeurd is, kun je zelf zo groot of klein maken als je wilt. Het is maar net waar jij voor kiest. Wat je overkomt, is gebeurd, maar het gewicht wat je eraan geeft, bepaal je zelf. Word je verpletterd? Of ben je je bewust van je kracht en kun je het optillen of opzij zetten?

  • Hoe je je voelt normaliseren
Wat je wanneer ook voelt, realiseer je dat het heel normaal is om bepaalde gevoelens te hebben in bepaalde situaties. Niks geks aan. Daar hoef je je dus niet druk over te maken of voor te schamen.

  • Wat je belangrijk vindt, veranderen
Het leven verandert. Er kunnen onverwachte dingen gebeuren. Dan kun je vasthouden aan normen uit het verleden of je kunt ze bijstellen. Zodat je de nieuwe situatie beter aankunt. Dat betekent dus niet dat je jezelf verloochent, maar dat je onderzoekt waarom je wat belangrijk vindt. Vervolgens concludeer je misschien dat je prioriteiten top 3 in een andere volgorde moet.

  • Een ander perspectief
Kijk eens naar jezelf vanuit een ander perspectief. Bijvoorbeeld door de ogen van een ander: iemand van het andere geslacht of een collega of vriend(in). Je kunt je ook afvragen wat iemand uit een ander land ervan zou denken.

  • Humor
Soms kan het heel makkelijk zijn. Als je ergens de humor van inziet en je moet lachen, dan ontspant dat meteen en neem je het minder serieus.

Het gaat erom dat je je bewust bent van je mentale processen. Waarom denk je eigenlijk wat je denkt? Hoe zou je liever willen denken? Welke manier van denken zou je vooruit helpen in plaats van frustreren? Welke overtuigingen staan je in de weg en zijn aan vervanging toe?

Weet dat er altijd iemand is die wat kan veranderen aan de manier waarop jij denkt en met situaties omgaat. 

Diegene is ALTIJD binnen handbereik, want dat ben JIJ ZELF!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen