donderdag 2 januari 2014

Doen waar je NIET goed in bent.... Logisch toch?!

Dingen doen waar je niet goed in bent. Ik zie het om me heen en heb het zelf ervaren. Je hebt een leuk gesprek. Er is een klik. Helaas heeft de ander op dat moment niet nodig waar jij goed in bent. Maar ze zijn wel op zoek naar iets anders. Iets waar jij ook wat vanaf weet. Dus als er gevraagd wordt: "Doe jij dat ook?" heb je voordat je het weet "ja" of zelfs "Ja, natuurlijk!" gezegd. In de hoop dat je in een latere fase wél 'jouw ding' kunt doen - en dan heb je die klant maar alvast binnen. Toch?

Op weg naar de zaak kruipt er een lichte paniek omhoog. 


Als een razende ga jij of één van je medewerkers op zoek naar iemand die wél kan waar jij net 'ja' tegen gezegd hebt. Pfoeh, iemand gevonden! Lang leve Social Media! Nu kun je de offerte maken en jawel, al snel wordt deze akkoord bevonden.

Vervolgens blijkt het niet mee te vallen om iets te begeleiden waar je eigenlijk niet genoeg verstand van hebt. En dat ook nog eens voor een nieuwe klant.... Met een nieuwe leverancier.... Laatstgenoemde is eigenlijk een vreemde voor je. Jullie hebben geen tijd gehad om elkaar beter te leren kennen, zonder de stress van een deadline. 

blog-Sonja van Vuren Eigenlijk weet je niet zo goed wat je aan elkaar hebt. 


Niet bepaald een stevige basis om met vertrouwen een klus doortastend te klaren. Tel daar ook nog eens je eigen onzekerheid bij op, omdat je niet goed weet waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Hoe kun je die 3e partij op z'n merites beoordelen? Hoe weet je of wat jij doorstuurt naar je klant klopt?

Ondertussen denkt die klant dat jij precies weet waar je mee bezig bent. Althans, aanvankelijk. Vroeg of laat gaat voornoemde zich wreken. Dat kan niet anders. En het neemt allerlei vormen aan:

  • Afspraken en toezeggingen worden niet nagekomen.
  • Het proces duurt veel langer dan verwacht.
  • Er wordt door alle partijen veel energie in gestoken, maar het sprankelt niet. 
  • Wat uiteindelijk 'opgeleverd' wordt, voldoet niet aan de eisen en verwachtingen.

Als deze klant straks hard nodig heeft waar jij wél goed in bent, zal hij/zij niet bij jou aankloppen, na zo'n slechte ervaring. Het punt is dat, om 'jouw ding' ijzersterk te kunnen doen, je vaak veel van aanpalende zaken weet. Maar dat is wat anders dan er zodanig verstand van hebben dat je het in de praktijk kunt brengen.

Daarnaast is in het land der blinden éénoog koning. Je weet al snel meer dan de gemiddelde (potentiële) klant. Hetzelfde geldt overigens ook andersom. Logisch, ieder z'n business. Dat is waarom we voor bepaalde zaken leveranciers nodig hebben. We kunnen gelukkig niet alles zelf. Zo hebben anderen ook nog wat te doen. ;-)
blog-Sonja van Vuren

Vroeger kon je nog wel marge maken op doorgeefluik zijn. 


De tijd dat je dat structureel kon doen, bijvoorbeeld op drukwerk, is voorbij. Internet, technologische ontwikke-lingen en nieuwe samenwerkingsvormen, zorgen voor transparantie. In deze nieuwe realiteit overleven nodeloos prijsopdrijvende tussenpersonen niet. Je moet tegen-woordig (gelukkig!) daadwerkelijk waarde toevoegen.


Jouw bijdrage moet er dus iets toe doen. Dat hoeft lang niet altijd heel concreet en tastbaar te zijn. Zo is een procesbegeleider, die vanuit een nieuwe strategie relevante informatie en deelnemers verbindt, waardoor de juiste acties worden ondernomen, waardevol.

Het komt erop neer dat je doet waar je verstand van hebt, waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Op een manier die bij jou past en aansluit op wat de markt nodig heeft. Daar worden alle betrokkenen blij en succesvoller van. En het houdt je blik scherp en onderzoekend gericht op wat nou écht jouw 'toegevoegde waarde' is.... en wat niet....

Tenslotte is je verhaal pas écht scherp als overduidelijk is waarvoor een klant NIET bij jou moet zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten