woensdag 20 november 2013

Wat is het verschil tussen tekstschrijven en tekstschrijven?

Onlangs zei iemand tegen me "Jij hebt duidelijk de kracht van het woord." Als je veel met taal hebt en regelmatig blogt, word je al snel gezien als tekstschrijver. Er voor jezelf mee bezig zijn, is echter wat anders dan schrijven voor anderen. Daarnaast heb ik moeite met het woord 'tekstschrijver'. Het kadert zo af. Beperkt. 

Want het gaat niet om tekstschrijven op zich. 


Voor mij is het een instrument om jouw verhaal tot bloei te laten komen. Daarvoor moet je het namelijk eerst verwoorden. Waarom dat belangrijk is? Omdat in de huidige concurrerende markt je product of dienst op zich niet meer afdoende onderscheidend is.

Okay, prima, denk je nu misschien, maar wat bén je nou en wat dóe je dan? 


Tja, na ruim 14 jaar bij een communicatie- en reclamebureau gewerkt te hebben, weet ik maar al te goed hoe belangrijk het is dat je woorden gebruikt die duidelijk en herkenbaar zijn. Een generieke term herbergt echter het '13 in een dozijn'-gevaar. Over onderscheidend gesproken....

Ik ben altijd op jacht is naar de essentie.


blog-Sonja van Vuren-storytelling
En daar gebruik ik tekstschrijven voor. Vanuit een hedendaags marketing en communicatie perspectief, breng ik jouw onderscheidende vermogen op een aansprekende manier onder woorden.

Wat ik schrijf, zijn strategische richtinggevers. Dergelijke teksten fungeren als een concreet kompas en zijn de basis voor alle interne en externe communicatie.


Je hebt tekstschrijven en tekstschrijven. 


Door het anders te noemen, wil ik het verschil laten zien. Zo is schrijven voor internet een vak apart. Er zijn tekstschrijvers die zich daarop toegelegd hebben of het 'erbij' doen. Maar dat is dus niet wat ik doe.

Natuurlijk kan een strategisch stuk de vorm van een blog aannemen en deels gebruikt worden voor bijvoorbeeld een website of brochure. Zo steek ik het zelfs het liefste in, want mooie verhalen zijn er al genoeg.

Is jullie nu duidelijk wat ik doe en vinden jullie het van toegevoegde waarde?


Ik hoor graag jullie feedback! Enne.... wees gerust héél duidelijk.... :-)

7 opmerkingen:

  1. Het is nu wel duidelijker. :) Maar blijkbaar zien mensen je wel als tekstschrijver. Terwijl, als ik dit zo lees, je je eigenlijk meer bezig wil houden met strategie. Of het verwoorden ervan. Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan praktisch doet. En wat het kost. Dat soort praktische dingen. (staat misschien hier al wel ergens op je blog hoor, nog niet gezocht...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie, Ivo. De komende weken ga ik het praktischer maken met meer praktijkvoorbeelden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De blog die voor deze blog zit, is gebaseerd op een praktijkvoorbeeld:
    http://sonjavanvuren.blogspot.nl/2013/11/verdorie-ik-kan-de-woorden-maar-niet.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zij die goed schrijven, laten de boodschap beklijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, Petra en wel zodanig dat het mensen ook in beweging zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht dat je meer in de communicatierichting zat (d.m.v. schrijven)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar komt het wel op neer, Lotty. Tekstschrijven is een instrument in het vormgeven van en invulling geven aan hedendaagse marketing en communicatie.

    BeantwoordenVerwijderen