donderdag 31 oktober 2013

De theorie is dood. Lang leve het verhaal!

Dit jaar heb ik met veel ondernemers gesproken en daarbij is me iets opgevallen. Ze zijn vaak bezig met wat ze níet kunnen. Met wat er nog niet helemaal goed is aan hun product of dienst. Met de fouten die ze gemaakt hebben en nog zullen maken. Met zo'n mindset is het lastig om met overgave te verkopen. Om met overtuigende energie (potentiële) klanten en je medewerkers te inspireren. Resultaat: nog meer focus op gebreken en fouten.

Hoe doorbreek je een dergelijke neerwaartse spiraal?


Daar heb ik veel over nagedacht. Met wat ik zoal gelezen heb over gedragsverandering en onbewuste overtuigingen in het achterhoofd. Dan ga je dingen uitproberen en wat blijkt?

strategisch tekstschrijver, nieuwe economie marketeerVeranderen begint met kleine dingen doen.


Een kleine stap is overzichtelijk. Als je vervolgens ziet dat het snel resultaat oplevert, ben je bereid een volgend stapje te zetten. En daarna een wat grotere stap. De praktijk is het bewijsmiddel. Op basis daarvan pas je je mindset aan.

Want succes leidt tot ander gedrag. 


Niet andersom. Daarom mislukken zoveel veranderingstrajecten: die gaan van de verkeerde volgorde uit. De theorie tot werkelijkheid verheffen, heeft een ontluisterend effect. Van daaruit in de dagelijkse praktijk staan, werkt gegarandeerd demotiverend.

Een van buitenaf opgelegde 'motivatie' in de vorm van een theoretisch model, heeft nog nooit langdurig gewerkt. De praktijk is er simpelweg te weerbarstig voor. De dagelijkse realiteit is een betere toetssteen dan zelfs de meest prachtig geformuleerde theorie. Maar het lijkt wel alsof laatstgenoemde meer aanzien heeft.

Elegante oplossingen spreken ons aan. De dagelijkse realiteit is troebel, onverwacht en willekeurig. Dat vinden we minder mooi. Menselijke interactie laat zich echter niet strak inkaderen, al proberen we dat wel.

Toch is er wel degelijk iets wat houvast biedt. Dat is echter geen theorie, maar een verhaal


Jouw unieke bedrijfsverhaal bevat de ziel van je bedrijf, laat zien wat jou bijzonder maakt én hoe je dat effectief en zinvol vertaalt naar de markt. Zo schep je een werkbaar kader, zonder rigide te worden en met afdoende flexibiliteit.

strategisch tekstschrijver, nieuwe economie marketeer
Vanuit een dergelijk perspectief worden de te nemen stappen niet alleen zichtbaar, maar ook uitvoerbaar én leveren ze motiverende resultaten op. Je focus verandert: je ziet wat er wél kan en goed gaat.

Die andere mindset maakt je niet blind voor problemen. Integendeel. Het maakt creativiteit vrij om er op een goede manier mee om te gaan. Je komt in een opwaartse spiraal terecht.

Dat werkt een stuk prettiger samen. Ook uitproberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen