zaterdag 17 augustus 2013

Waarom gezichtloze bedrijven ten dode opgeschreven zijn

Nog niet zo lang geleden konden bedrijven zich permitteren gezichtloos te zijn. Groot zijn, schepte vertrouwen en reclame definieerde de bedrijfsidentiteit. Anonimiteit is ook een uitstekende vorm van risicomanagement (risico mijden, beter gezegd). Volgens Rohit Bhargava is die tijd voorgoed voorbij. Persoonlijkheid is onmisbaar geworden. Dat maakt hij heel duidelijk in zijn boek 'Persoonlijkheid niet inbegrepen – Waarom bedrijven hun authenticiteit kwijtraken – En hoe grootse merken het terugkrijgen', wat ik in 2011 als recensent voor managementboek.nl gelezen heb.

Volgens marketing expert Rohit Bhargava zijn gezichtloze bedrijven ten dode opgeschreven. 


In de door internet en nieuwe media steeds transparanter wordende wereld, kun je je niet meer verstoppen achter anonieme bureaucratie. Mondige consumenten eisen persoonlijke oplossingen en hebben steeds meer moeite met standaard procedures die regelmatig de nodige logica ontberen.

Maar hoe begin je met het bouwen van een 'eigen smoel'? 


Als je de eigenaar van de toko bent, is het iets makkelijker, maar ook als manager of 'gewone' medewerker kun je stappen ondernemen. Eén van de redenen waarom 'Persoonlijkheid niet inbegrepen' voor alle lagen van een organisatie lezenswaardig is:

Het gaat niet alleen om de hogere legerleiding.


Bhargava hakt zijn aanpak op in hapklare brokken. Hij begint met de toevallige zegsman. Iemand die enthousiast is over wat jij doet en daar graag met anderen over praat (kan ook een medewerker zijn).

Uiteraard moet je zo iemand wel eerst vinden voordat je hem/haar kunt omarmen. Wat bijvoorbeeld betekent dat je diegene z'n blog officieel erkent en ondersteunt. Er zijn ook bewust gekozen zegslieden, zoals de oprichter, een beroemdheid of een autoriteit.

De definitie van persoonlijkheid is volgens Bhargava: 


'De Unieke, Authentieke en Spraakmakende ziel van jouw merk (ik zou zeggen: jouw bedrijf) waar mensen gepassioneerd door kunnen raken'. Dit heeft hij verder uitgewerkt in het UAS-filter, wat moet resulteren in die begeerde persoonlijkheid. Hoe je de stappen van dit filter doorloopt, wordt uitgebreid besproken, met verwijzingen naar de uiterst handige samenvattingen achterin het boek (deel 2).

Hierna komt het belang van een achtergrondverhaal als geloofwaardige basis naar voren. 


Tevens wordt uitgelegd hoe je als scenarioschrijver dit verhaal effectief kunt verwoorden. Er is zelfs een 'achtergrondverhalenwijzer' opgenomen, met het type verhaal, wat het verhaal is en wie het gebruikt. Een handige leidraad voor een zoekend bedrijf.

Vervolgens wordt een niet te onderschatten factor onder de loep genomen: angst. Want persoonlijkheid ontwikkelen, lijkt een riskant idee omdat deze aanpak vereist dat je:

  • toevallige zegslieden omarmt
  • de controle deelt met klanten en medewerkers
  • écht diepgaand nadenkt over strategieën
  • meer open, eerlijk en transparant bent over wat je doet

Op de weg naar verandering kom je dan ook nogal wat obstakels tegen: 


  • succes (wat we nu doen, werkt toch prima)
  • onzekerheid over wat er zal gebeuren, traditie (zo hebben we het altijd gedaan) 
  • het gebrek aan precedenten (niemand doet het op die manier)

Al deze obstakels worden stuk voor stuk door Bhargava ontleed.

Iets anders wat ook zwaar onderschat wordt, zijn 'persoonlijkheidsmomenten'. 


Als een klant de verpakking openmaakt, een blije blogpost schrijft of belt met een klacht of voor een nieuwe opdracht, is de marketing aandacht verdwenen. Terwijl hij/zij dan juist alle aandacht voor jou heeft!

Dit komt omdat de klant dan in een andere fase van het proces terecht is gekomen, wat vaak een andere afdeling betekent. Hier worden veel kansen om je persoonlijkheid te uiten, gemist.

Dan begint deel 2, wat bomvol technieken, tips, tools en stappenplannen staat. 


Als je wilt, kun je morgen meteen met iets aan de slag. Al leg je eerst alleen maar de gezichtloosheidtest op de MT-tafel of schuif je hem onder de neus van je collega's.

Door het hele boek heen zijn talrijke voorbeelden verweven. Niet alleen van grote merken, zoals Apple. Die verhalen kent inmiddels bijna iedereen. Juist de verhalen van kleine, onbekende ondernemingen spreken tot de verbeelding.

'Persoonlijkheid niet inbegrepen' van Rohit Bhargava was destijds niet alleen een feest der herkenning. 


Het boek heeft geholpen meer concrete handen en voeten te geven aan het succesvol inzetten en uitbouwen van de 'bedrijfspersoonlijkheid'. Tot plezier van menig MKB'er.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen