woensdag 17 juli 2013

"Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?"

In 2011 heb ik als recensent voor managementboek.nl het boek "De macht van Google" van Peter Olsthoorn gelezen. Het is nog steeds actueel en heeft een intrigerende ondertitel: "Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?" Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Het algoritme van zoekmachine Google is ijzersterk geworden door het massale gebruik. Hoe meer mensen ermee zoeken, hoe slimmer Google wordt. Maar Google is veel meer dan een handige tool om je weg te vinden op het immense internet.

Aan "De macht van Google" twijfelt inmiddels niemand meer. 


Maar wat houdt die macht precies in? Peter Olsthoorn schetst een uitgebreid en nauwkeurig beeld van een bedrijf dat door velen immens bewonderd wordt, maar ook steeds meer kritiek te verduren krijgt. Is hun lijfspreuk "Do no evil" aan het afbrokkelen? (Te) veel macht hebben, kan corrumperend werken.

De macht van Google

Het boek begint met de ontstaansgeschiedenis van Google. 


Vanaf het begin heerst er een bijzondere energie. De oprichters zijn gepassioneerd en doelgericht. Allerlei obstakels weten ze te omzeilen met de sympathie die hun project binnen Stanford University opwekt. Daarnaast werd het toen al een handige zoekmachine gevonden en wilde men niet meer zonder.

Olsthorn behandelt vervolgens uitgebreid AdWords en hoe allerlei innovaties het geniale veilingsysteem van reclameposities tot DE geldmachine van Google heeft gemaakt. Maar de keerzijde wordt ook belicht: klikfraude.

Google staat bekend als een bedrijf dat, met het oog op innovatie, alle ruimte biedt om te "knutselen" in de baas z'n tijd. 


Dat heeft veel opgeleverd, zoals Google Maps en Gmail. Maar innovatie wordt ook ingekocht, denk aan Blogger en YouTube. (Recent: afgelopen juni is navigatiebedrijf Waze overgenomen.)

Toch lukt het Google vooralsnog niet om van één van deze dingen net zo'n kassucces te maken als AdWords en AdSense. Zoeken en reclame is voor Google nog steeds de strategische essentie: 70% van alle tijd en inspanningen is daarop gericht.

Wat ook veel potentie heeft, is Google Apps – Docs & Spreadsheets.


Bedrijven als Ahold en KLM werken ermee. Ze maken o.a. gebruik van Gmail, vertaling, (video)chat en de agenda. Dus exit Microsoft en lang leve de "cloud" - overal en altijd toegang zonder software te hoeven installeren. 

Daarnaast is het gratis OpenSource mobiele besturingssysteem Android met een stille opmars bezig. De iPhone is reeds ingehaald, al krijgt die meer media aandacht.

Ook op het gebied van sociale netwerken wil Google een grote speler worden. De concurrent van Twitter, Buzz, zat goed in elkaar, maar Google wist niet hoe ze het gebruik kon laten groeien. Hetzelfde geldt voor Social Search: het leeft niet.

Toch is Google gestaag op weg naar almacht. 


Het is de grootste marktonderzoeker ooit, met gigantisch veel data tot haar beschikking waar allerlei profielen uit te destilleren zijn. Google weet echt heel veel van jou. Olsthoorn somt het allemaal systematisch op en dat is best even slikken. 

Want wat gebeurt er als Google wat minder sympathiek wordt? Als de toenemende macht met de daarbij behorende onlesbare gelddorst, het bedrijf van gedachten doet veranderen?

Velen menen signalen van een omslag waar te nemen: Google gaat stap voor stap richting het commercialiseren van persoonlijke data. Dat heeft al diverse privacy schendingen opgeleverd. 

Olsthoorn is wederom uitgebreid: hij geeft vele voorbeelden van alarmerende missers van Google. 


Toch gaan ze onverstoorbaar door. Is Google nog af te remmen? Daar wordt het op één na laatste hoofdstuk aan besteed. In dat deel zijn ook tips te vinden over hoe je zelf kunt ingrijpen. "De macht van Google" wordt afgesloten met de grote, kritiekloze fan: Nederland.

Je denkt aardig wat te weten over Google, maar het bedrijf heeft ongelooflijk veel aspecten en maakt allerlei veranderingen door, waarvan de gevolgen moeilijk in te schatten zijn. Ik blijf achter met gemengde gevoelens. Je schiet heen en weer tussen sympathie en bezorgdheid en misschien wel angst.

Peter Olsthoorn heeft een indrukwekkend boek geschreven. 


Over een bedrijf wat in korte tijd een enorm verschil heeft gemaakt in de wereld en inmiddels een bijna onmisbaar onderdeel van ons leven is geworden. Je kunt eigenlijk niet anders dan "De macht van Google – Werkt Google voor jou of werk jij voor Google" lezen. Omdat het over zoiets belangrijks gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen