zaterdag 11 mei 2013

Succes leidt tot ander gedrag

Gedrag verander je door te beargumenteren waarom iemand zich anders moet gedragen. Tenminste, dat is het gangbare idee. Dat de praktijk vervolgens zo weerbarstig blijkt, ligt natuurlijk niet aan dat idee. Het ligt aan de mensen. Die hebben een slechte houding. 
Als je zo beledigd wordt, heb je uiteraard veel zin om mee te werken!

In theorie werkt het zo:

  • Iemand moet zijn houding, die voortkomt uit persoonlijke normen en waarden, veranderen.
  • Van daaruit ontstaat het voornemen zich anders te gedragen.
  • Et voila: iemand gedraagt zich anders!

In de praktijk werkt het zo:

  • Bewijs eerst maar eens dat dat andere gedrag succes oplevert.
  • Succesvol gedrag wordt gekopieerd.
  • Et voila: iemands houding verandert! (Normen en waarden worden herzien.)

Wordt het jou ook meteen duidelijk waarom zoveel veranderings-trajecten mislukken?

De theorie is ontluisterend intensief, duurt demotiverend lang, lijdt onder perfectionisme en is extern gemotiveerd (van buitenaf opgelegd). Een bedrijf moet snel resultaat zien. Als dat uitblijft, is de conclusie al snel dat hoe het eerst ging, blijkbaar zo gek nog niet was.

marketing-communicatie
Als je in de praktijk merkt dat een andere manier van doen, goed voelt en waardering oplevert (en je gestimuleerd wordt als het even niet goed gaat), krijg je de herhalingssmaak te pakken. Je wordt intrinsiek gemotiveerd.

De sociale controle neemt toe met het toenemen van het aantal mensen die meedoen.

Daar kan geen consultant tegenop. Na verloop van tijd is het niet 'nieuw' meer en is er een gewoonte ontstaan en een andere houding gecreëerd.

Mensen hebben in principe een positieve basishouding.

Men begrijpt heus wel dat bepaalde veranderingen om ander gedrag vragen. Maar het persoonlijke belang komt in het gedrang als er gebrek aan bewijs is dat een andere werkwijze succesvoller is.

Maak zichtbaar dat ander gedrag succes oplevert. En sta versteld van de medewerking die je krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen