zaterdag 4 mei 2013

De oude economie is dood. Lang leve de nieuwe economie!

Stel dat je ergens anders opnieuw moet beginnen. Wat je had, heb je niet meer. Niemand kent je. Niemand weet wat je verleden is. Hoe je cv eruit ziet. Hoe groot je bedrijf was of waar je gewerkt hebt. In wat voor auto je reed.

Als alle context waarbinnen mensen je nu kennen, weg is.

Wat heb je dan te bieden? Waar ga je van uit? Hou je vast aan het oude vertrouwde, wat in de nieuwe context waarschijnlijk niet werkt? Of spring je in iets nieuws?

Iets wat zo nieuw is, dat je het niet van tevoren kunt onderzoeken. Want iets wat nog niet bestaat, is nergens mee te vergelijken.

Het is een beeldspraak voor de transitieperiode waarin we verkeren.

In de oude economie gingen we van
A naar B:

  • A: communiceer wat je doet of verzin een leuke actie
  • B: de orders stromen binnen

Alle ruimte om de transactie centraal te stellen.

Alle gelegenheid om maar aan één ding te denken. Geld verdienen. De relatie wordt in een dergelijke situatie onvermijdelijk van ondergeschikt belang.

Die tijden van schaarste zijn definitief voorbij.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat markten inmiddels overvol zijn, de concurrentie moordend is en dat internet alles transparant maakt. Dat merk je iedere dag. En je wordt er niet bepaald vrolijk van.

De uitdaging van de nieuwe economie ligt in het loslaten van het 
'A naar B denken'.

In tijden van overvloed is de noodzaak en behoefte om van A naar B te gaan verdwenen. We hebben geen begeleiding en uitleg meer nodig.

Dankzij internet kunnen we zelf beslissen of we van A naar B, C, M, T of Z gaan. 

Sterker, we beginnen heel vaak niet eens meer bij A. Het gaat van hink-stap-sprong en dan ineens vinden we wat we zoeken. De oplossing. Een innovatief idee. Inspiratie. Een doorbraak.

Om te vinden, moet je eerst samen hink-stap-springen.

En dan niet zoals we dat vroeger op de straattegels deden. Waarbij je binnen de ingekaderde cijfers in vakjes moest blijven. Nee.


Je springt uit het bekende op een onbekende ondergrond. 

Wat nieuw is, herken je niet. Dat kun je negeren en afwijzen.

Of onderzoeken en uit- proberen. Zo stuit je op nieuwe dingen.


Ontdek je een aanpak die je vanuit A niet kon zien, maar vanuit D ineens wel.

Het jammere is, dat je dat pas ziet als je 'A' loslaat. Een manier van zakendoen loslaten waar je al zo lang vertrouwd mee bent, is verrekte moeilijk.

En dan kan het ook nog eens even duren voordat je via een onsuccesvolle B en C bij een succesvolle D aanbeland bent. Dat is ondernemen. Een sprong durven wagen. Vallen en weer opstaan.

Het is noodzakelijk om de transitieperiode waarin we verkeren niet alleen door te maken, maar ook te overleven.

Er is een grote behoefte aan mensen en bedrijven die voornoemd proces faciliteren. Die samen met hun (potentiële) klanten op ontdekkingsreis durven gaan.

Daar bestaat geen handboek voor, geen stappenplan. 

Hoe graag we dat ook zouden willen. Iets wat volstrekt nieuw is, heeft geen handleiding. Maar wees eerlijk: hoe vaak hebben we lineaire stappenplannen succesvol doorlopen en volgehouden?

Vooraf zekerheid willen, zal je verlammen. Accepteren dat die er niet is, zal je niet alleen bevrijden. Het zal ook creatiever maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen