vrijdag 10 mei 2013

Dat doet de markt goed: Goedmarkt!

De wereld is aan het veranderen. We verkeren in een structurele crisis, markten zijn overvol, de concurrentie is moordend en internet maakt alles transparant. Je onderscheiden met een goed product, goede dienst en redelijke service is nagenoeg onmogelijk geworden.

Hierdoor keren we terug naar de menselijke maat: het gaat weer om relaties in plaats van transacties.

Want mensen maken nog steeds wél het verschil. Dat is altijd al zo geweest. Maar als geld en spullen het doel zijn, worden relaties middelen om er zoveel mogelijk van te vergaren.

De wereld op z'n kop. Ga maar eens een tijd op je kop staan. Da's niet gezond.

En dat voelen we, dat het niet gezond is. De oude economie is pijnlijk krakend tot stilstand gekomen. Terwijl er het nodige om ons heen instort, schieten er ook mooie, nieuwe economie initiatieven uit de grond.

GoedmarktEen goed voorbeeld daarvan is Goedmarkt

Goedmarkt is een online platform dat het faciliteren en promoten van zakelijk contact combineert met het steunen van goede doelen:

  • Je schenkt een product of dienst. 
  • Een ander bedrijf neemt het af. 
  • Het bedrag van de transactie gaat volledig naar een goed doel in Nederland via
    het Oranje Fonds en Natuurmonumenten.
  • De aanbieder en afnemer krijgen een voucher/rekening die als schenking in de administratie opgenomen wordt.

Duidelijk, overzichtelijk, eenvoudig en.... Goed.

Viviane van den Bichelaer, oprichter en directeur van deze stichting, voegt echter nog een dimensie aan Goedmarkt toe. Het is namelijk tevens een marketing tool.

Je deelname kun je opnemen in je communicatie en verkoop-gesprekken.

Over 'de menselijke maat' gesproken. Als beide partijen initiatieven als Goedmarkt een warm hart toedragen, krijg je een ander soort gesprek. Het scheppen van een band gaat vóóraf aan het zakendoen.

Mensen zijn sociale dieren die niets liever willen dan contact. Niet met geld, niet met spullen, maar met andere mensen.

Zaken doe je met mensen. Dat maakt het persoonlijk. Altijd. Als je raakt en geraakt wordt, maak je écht contact.

Goedmarkt en de mensen die erachter zitten, raken me. 

Als ik erover praat met andere mensen en zij worden er ook door geraakt, dan geloof je samen ergens in. Dan blijk je bepaalde normen en waarden te delen. Dé vertrouwensbasis om zaken te doen met elkaar.

Zo komen niet alleen business en betekenis samen, maar ook online en offline. Prachtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen