dinsdag 16 april 2013

Waarom netwerken zo vaak niet werkt

Ondanks het digitale tijdperk waarin we verkeren, valt me de laatste tijd iets op. Steeds meer ondernemers vertellen me dat ze via offline netwerken behoorlijk wat business genereren. En dan bedoel ik niet de Open Coffee's van deze wereld. Ze hebben het over een paar vaste kroegen en eettentjes waar ze heengaan. Over 'de voetbal', de sportclubs waar de kinderen op zitten en samen dingen doen.


Veel mensen die dit horen, krijgen er de kriebels van.

Waarom zijn er zoveel ondernemers die moeite hebben met op die manier netwerken? Terwijl het in vergelijking met zoiets als adverteren, een stuk kosten effectiever is. Ook wat dat betreft valt me iets op.

Het zijn ongeduldige mensen die meteen resultaat verwachten.

Netwerken werkt niet als je geen wérkelijke interesse hebt in anderen. Dan volg je contacten simpelweg niet op. Het signaal wat je daarmee afgeeft, is overduidelijk: als het mij niet direct iets oplevert, ben jij niet interessant.

Vruchtbare relaties hebben de tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Dat is precies de reden waarom zulke mensen dus zeggen dat netwerken niet werkt. Ze zijn op zoek naar een transactie. Niet naar een lange termijn relatie met bijbehorend vertrouwen.

marketing-communicatie-tekstschrijver-blogger
Net zo snel als onze moderne wereld draait, moeten relaties wat opleveren.

Dat is wat er gebeurt als de menselijke maat wordt vervangen door de economische. Als relaties middelen worden om zoveel mogelijk geld te genereren.

Het gaat niet om geld, maar om mensen. En vertrouwen is de mooiste valuta die er is. Ik geef en ontvang haar graag.

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad, ondernemers verwachten altijd dat ze na een netwerkavond allerlei nieuwe klanten hebben. Dit heeft gewoon tijd nodig, zo'n relatie moet zich ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie, Adriana.

    Groet,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen