woensdag 23 januari 2013

Corporate storytelling is zo oud als de mensheid

Verhalen vertellen, is waarschijnlijk de oudste en meest natuurlijke vorm van menselijke communicatie. Verhalen versimpelen onze complexe wereld en maken er iets van wat we kunnen begrijpen en vertellen aan anderen. Zodat zij het ook weer kunnen begrijpen en vertellen. 
Wat heb je nodig om vorm te geven aan de basis van al je communicatie, jouw corporate story?

Corporate storytelling is een vorm van kennismanagement

Slechte beslissingen worden zelden genomen door een gebrek aan kennis. Ze worden gemaakt omdat mensen de feiten negeren of niet begrijpen of ze niet het juiste gewicht geven. Waarom? Omdat basale menselijke emoties het brein 'overnemen', zeker in stressvolle situaties.

Met meer feiten krijg je dus niet meer perspectief. Met een verhaal wel, want dat beïnvloedt de interpretatie van de feiten. Feiten doen weinig met je, totdat ze een emotionele lading krijgen. Een verhaal creëert een context die de feiten op de juiste plaats laat vallen. Zo krijgen ze de juiste betekenis.

Wat zijn de bouwstenen van een corporate story?

Een tot de verbeelding sprekende corporate story, bevat de volgende elementen:

  • Confrontatie met moeilijkheden en uitdagingen.
  • De innovatie oplossingen daarvoor.
  • Teambuilding.
  • Aanpassingsvermogen in onverwachte situaties.
  • Toewijding aan de klant.

Maar voordat je gaat bouwen, moet je een fundament neerleggen.

Door het gedrag, de houding en de idealen van je organisatie onder de loep te nemen, vind je de essentie van jouw drijfveren:

















Het snijvlak van deze 3 aspecten is de essentie van je corporate story. Deze essentie vang je met één of twee zinnen. Nu heb je het fundament waarop jouw bedrijfsverhaal gebouwd kan worden.

Wat zijn tot slot de uitgangspunten van een corporate story?

Het verhaal moet:

  • De organisatiedoelen ondersteunen.
  • Oprecht en eenvoudig zijn.
  • Betekenisvol zijn.

Het verwoorden van je bedrijfsverhaal is niet eenvoudig. Nog los van het vinden en benoemen van al deze aspecten, moet de corporate story ook geschreven worden. Je eigen verhaal vertellen, is moeilijk. Je zit er zo dicht op, dat je al snel te weinig afstand neemt. Daarnaast is tekstschrijven ook een vak apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen