dinsdag 1 januari 2013

Als je niet bent waar je moet zijn, verkoop je ook niks

tekstschrijver-tekstschrijven-blogger-Dordrecht
Is Sociale Media te gebruiken voor het 'scoren' van opdrachten? Er wordt in ieder geval volop naar gehengeld. Het lijkt vooral alsof iedereen wat van jou wil, maar andersom....

Zoveel markten zitten propvol. Het is beklemmend. Je kunt geen kant op. Iedereen staat te schreeuwen. Alles staat zo dicht op elkaar dat het één grijze massa wordt.

Door die grijze massa wil je echt niet overspoeld worden. Wegwezen!

Hoe moet je je in vredesnaam onderscheiden? En als je vindt wat jou(w bedrijf) echt anders maakt en daar vorm aan geeft, hoe zorg je dan voor naamsbekendheid op een manier die niet irritant is?

Je kunt nog zo'n bijzondere speld zijn, als je in een gigantische hooiberg ligt, vindt echt niemand je.

Bedrijven, zzp'ers en coaches volop die jou beloven dat jij door hen blinkend bovenop die hooiberg komt te liggen. En dat het daar uiteraard niet bij blijft. Straks vliegen je omzet en winst de bocht uit!

In ieder geval geldt dat voor diegenen die deze belofte zo aantrekkelijk weten te verpakken, dat mensen massaal naar hun workshops komen. Het zullen vast leuke bijeenkomsten zijn (heb er zelf geen ervaring mee) - het is gezellig, je wisselt gedachten en ideeën uit met anderen, je gaat enthousiast naar huis.

Hoe komt het toch dat de praktijk vervolgens veel weerbarstiger blijkt dan hij in workshops wordt voorgespiegeld?

Anders gaat niemand er meer naartoe! We willen graag horen dat het makkelijk is. Een dag wat tips & trics leren en hoppa, de opdrachten stromen binnen. We houden onszelf graag voor de gek. Dat moet je diegenen die daar gebruik van maken niet verwijten.


Enne.... vergeet ondertussen niet dat je jezelf ook als merk moet neerzetten he. 


Je weet wel, personal branding. Geen modern mens kan meer zonder. Je doet toch niet zomaar een bloesje aan! Het moet wel passen bij wat je wilt uitstralen. Ja zeg, logisch toch?!


Laten we wel wezen, online is het net als offline: niemand zit op een verkoper te wachten. Tenzij hij/zij net op het juiste moment komt en niet al te onaardig is.

Maar als je nou eerst heel veel geeft, dan zul je zien dat je heel veel terug krijgt. Zo werkt dat, zeker met die Sociale Media!

Eh.... nou.... niet dus. Ook hier blijken de on- en offline wereld op elkaar te lijken. Voor wat, hoort wat, is niet meer wat het geweest is. Zeker online, als je elkaar niet persoonlijk kent.

Je kunt beter geen verwachtingen hebben. Dan gedraag je je anders, ben je niet zo snel teleurgesteld en hou je het langer vol. Stort je ook niet overal op, wees selectief en doelgericht.

Bedenk van tevoren goed waar je energie in stopt, want die is niet onbeperkt voorradig. 

  • Waar zitten je (potentiële) klanten, belanghebbenden? Daar ben jij.
  • Geef gedoseerd, niet naïef klakkeloos. Want als je alles zomaar weggeeft, is het blijkbaar niet veel waard.
  • Weet wat je kernbelofte is, waar je voor staat, wat jij gegarandeerd fantastisch goed doet en levert. 
  • Communiceer je kernbelofte origineel en structureel.
  • Weet dat je er keihard voor moet werken en dat het je soms de strot uit zal komen omdat het zo moeilijk gaat.
  • Wees pragmatisch, blijf optimistisch en geloof dat het je zal lukken. Maar vertrouw er niet blindelings op, zodat je oog houdt voor noodzakelijke bijsturing.

Als niemand wil hebben wat jij te bieden hebt, dan zit je op de verkeerde plek en/of er schort iets aan je marketing. Of je kunt beter iets anders gaan doen....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen