donderdag 1 november 2012

Van kostenpost naar investering met rendement

  • Merk je dat jouw marketing/sales inspanningen en communicatiemiddelen te weinig effect sorteren?
  • Leveren acties, zoals Direct Mailings, nauwelijks reacties en afspraken op?
  • Vind je het moeilijk je te onderscheiden van concurrenten?
  • Zie je marketing en communicatie als een kostenpost?

Als deze vragen een gevoelige snaar raken, dan weet je waarschijnlijk al dat er iets niet klopt. Want wat marketing zou moeten zijn, is:

Het proces van het creëren en leveren van waarde voor belanghebbenden. 

Maak jouw bedrijf en haar klanten en medewerkers succesvoller door de mogelijkheden van effectieve marketing en communicatie optimaal te benutten:

Wat maakt jou anders dan de concurrenten?

Het positioneren van je onderscheidende vermogen is de basis van je hele business.
Wat differentieert jou van je concurrenten en hoe creëer je waarde voor jouw markt?
Een strategie omvat:


  • Marktprofiel: grootte, competitie, groeistadium.
  • Klantsegmenten: groepen prospects met dezelfde behoeften.
  • Competitieve analyse: sterke punten, zwakheden, kansen en bedreigingen.
  • Positioneringsstrategie: wat je biedt zodanig positioneren dat er gebruik gemaakt wordt van de kansen in de markt.
  • Waardepropositie: het soort waarde wat je levert aan de markt (laagste prijs, product/dienst leiderschap of toegevoegde waarde).

Wat is je merkstrategie?

Je merk komt naar voren in de dagelijkse interactie met je markt:

  • De beelden die je gebruikt.
  • Wat je vertelt op je website, in je aanbiedingen en verkoop materiaal.
  • De manier waarop je met belanghebbenden omgaat.
  • De mening van belanghebbenden over jou in vergelijking met de concurrentie.

'Branding' brengt je onderscheidende vermogen en je waarde propositie tot leven. Het positioneert je op een bepaalde manier in de hoofden van belanghebbenden.

Hoe breng je jouw boodschap goed over?

Vertel wat je doet en wat jou anders maakt dan de rest door o.a.:

  • Je 'elevator pitch' – in 30 seconden antwoorden op de vraag “Wat doe je?”
  • Sales & marketing materiaal – in brochures, leaflets, websites, presentaties en campagnes worden allemaal boodschappen gecommuniceerd.
  • Hoe je de telefoon opneemt.
  • Je slogan (pay-off).

Maak het sales proces inzichtelijk

Hoe kopen prospects jouw product of dienst? Wie neemt de beslissingen? Kan er meteen beslist worden of moeten anderen ook goedkeuring geven? Het sales proces bestaat uit een aantal stappen waarmee je de prospect vanuit het eerste contact naar de aankoop leidt.

Zet een marketingcampagne op

Een marketingcampagne is een reeks contactmomenten met jouw markt waarin je een eenduidige boodschap communiceert. Uiteraard moeten deze campagnes aansluiten op de bedrijfsdoelstellingen.


  • Bepaal je sales doelstellingen en de kanalen via welke je deze het beste kunt bereiken
    (cold calling, e-mail, DM, folder, (actie) website, zoekmachine optimalisatie enzovoorts).
  • Bedenk campagne ideeën en strategieën.
  • Benader belanghebbenden doelgericht.
  • Breng één of twee essentiële boodschappen over en je call-to-action.
  • Meten is weten. Bepaal wat je hoe kunt meten om te bepalen of je succesvol bent.
  • Als je belooft iets te leveren, lever dat dan ook snel (bijvoorbeeld een demo).
  • Test en verbeter continu.

Zorg voor het juiste sales- & marketingmateriaal


Met sales- & marketingmateriaal communiceer en versterk je jouw boodschap.

  • Bekijk bestaand materiaal, wat je nog meer nodig hebt en welk specifiek doel ieder item dient.
  • Vraag sales wat wel en niet werkt en waarom.
  • Zorg dat alles jouw waarde propositie en merk strategie ondersteunt.

Maak een marketingplan & budget en hou je eraan


Een marketingplan is een routekaart die jouw marketing strategieën, tactieken, activiteiten, kosten en de resultaten die je wilt behalen, omvat. Onmisbaar om gefocust te blijven.

  • Financiële doelen
  • Positioneringsstrategie
    Je onderscheidende vermogen, waarde propositie en merk strategie.
  • Product/dienst overzicht en doelstellingen
    Wat moet je versterken en veranderen om je waarde propositie waar te kunnen maken?
  • Salesplan
    Welke markten krijgen topprioriteit en op welke manier? Hoe ga je met bestaande klanten om? Moet je mensen aannemen/trainen of externen inschakelen?
  • Marketingcampagnes
    Wat is je campagne top 3 om leads te genereren en bestaande klanten te koesteren?
  • Bepaal je budget.
  • Review data
    Bekijk je marketingplan regelmatig om focus te behouden en om de voortgang te bepalen.

Zo wordt marketing wat het zou moeten zijn: een investering die omzet en groei- en bloeimogelijkheden genereert.


Hulp of advies nodig bij het invullen van al deze onderdelen? Neem gerust contact op.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen