vrijdag 5 oktober 2012

Marketing is dood. Lang leve intentie marketing!

Er hangt een verandering in de lucht. Er knettert iets. Zachtjes nog. Maar als je goed luistert, dan hoor je het. Voel je het. Zie je het ook steeds meer. Het gaat om een grote verandering. Een systeemverandering. Een paradigma shift. En we zitten er middenin. Het zijn spannende tijden!

Het gaat op dit moment nog steeds alleen maar om geld. Straks is het echter alleen de intentie die telt.

Geld, geld, geld en meer, meer, meer is geen intentie. Als het daarvoor aangezien wordt, krijg je hele vervelende situaties. Kijk maar om je heen. De leegte is groot. Het lijden enorm. Egoïsme is 'the name of the game'. We zijn nog nooit zo ver van elkaar verwijderd geweest als nu.

Deugt het dan allemaal niet? Wordt het één grote, lamlendige klaagzang?

Nee. Juist niet. Er is een beweging gaande die niet anti is, maar bouwt aan een alternatief. De mensen die daarmee bezig zijn, worden 'the cultural creatives' genoemd. Ze zijn actief een nieuwe toekomst aan het creëren (dus creatief), met een nieuwe cultuur.

"Maar jij werkt toch bij een reclamebureau?! De reclamewereld is, hoe je die ook bekijkt, toch niets meer of minder dan de cosmetica industrie van het kapitalisme?"

Daar wringt een gevoelige schoen, ja. Een schoen die ik heb uitgetrokken. Want waarom zouden marketing, communicatie en sales niet vanuit een goede intentie ingevuld en uitgevoerd kunnen worden? Wie heeft bedacht dat het één het ander automatisch uitsluit? Dat is het oude denken.

Positieve intenties hebben een positief effect. In welke branche je ook zit.

Vanuit marketing, communicatie en sales kun je zelfs een enorme bijdrage leveren. Omdat het de basis van elke organisatie is. Zonder marketingstrategie en communicatie weet niemand van je bestaan af. Zonder sales die de strategie naadloos ondersteunt, verkoop je niks.

Stel je als bedrijf de volgende 3 gewetensvragen:

  • Wie ben ik?
  • Wat is mijn verhaal?
  • Wat draag ik bij?

Ontdek je verhaal. Luister naar je hart. Het gaat niet om een mooi klinkende missie en visie en een stel woorden die je 'merkwaarden' noemt. Het gaat niet om inhoudsloze, maar wel lekker-bekkende-pay-off's.

Je moet niet een merk laden, maar mensen.

Het gaat niet om het bouwen van een merk. Het gaat om samen met mensen iets opbouwen. Dan moet je wel het lef hebben om te zeggen wat je diep van binnen voelt, waar je van droomt. Dat moet je vervolgens actief uitdragen. Je stopt met compromissen sluiten. Je maakt duidelijke keuzes.

Jij durft het anders te doen, terwijl de rest bangelijk afwacht.

Ga uit van je diepe intentie. Het gevoel waar je warm van wordt. De overtuiging die je ogen laat stralen. De passie die je intense en doelgerichte energie geeft. Dat is waar we heen gaan! Wat houdt je nog tegen?!

Wat je tegenhoudt, is het gemis aan een steuntje in de rug. 

Er is een nieuw kader nodig dat de nieuwe route paaltjes in de grond zet. Dat kader is intentie marketing: goede intenties brengen goede initiatieven voort, wat een positief effect heeft op:

  • wat je verdient
    de waarde die ontstaat door verkoop van producten en diensten
  • je imago
    de reputatie waarde
  • betrokkenheid
    de relatie waarde, de mate van binding met klanten
  • de impact
    je attentie waarde en relevantie

Dit zijn de elementen van waaruit je als bedrijf waarde creëert.

Bij intentie marketing zijn markt en maatschappij onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Authenticiteit gaat boven imagebuilding. Kwaliteit boven kwantiteit. Het gaat niet om een interessant imago, maar om een intentionele identiteit. Formuleer een intention statement (hoe kan ik anderen gelukkig maken) in plaats van een mission statement (die neerkomt op 'ik wil je geld').

Oprechte intenties zorgen voor doelbewustheid en doorzettings-vermogen, met energie die transformeert. Van je kapot groeien (en snoeien) naar volledig bloeien.

Wil je er meer over weten? Lees dan het boek 'Verlichting in business' of neem contact met me op.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen