maandag 17 september 2012

De betekeniseconomie: zweverig geleuter? Nou.... nee

Er zijn van die onuitgesproken afspraken. Het gaat er in een bepaalde branche op een bepaalde manier aan toe. Iedereen houdt zich eraan. Het zit zo in het 'systeembrein', dat niemand zich realiseert dat het ook anders kan.

Het is de meest makkelijke manier om je te onderscheiden: het anders doen dan je concurrenten.

Natuurlijk moet daar wel een gedachte achter zitten. Een nieuw idee van een mooiere en betere werkelijkheid voor je klanten en daardoor voor jou.

Voel jij ook dat het anders kan? En in deze economische tijden: dat het anders móet?

We gaan van de beleveniseconomie naar de betekeniseconomie. Die beweging is in volle gang.

Al krijg ik het woord bijna niet meer uit m'n strot omdat het een inmiddels zielloos geslagen containerbegrip is geworden: het draait om authenticiteit. Alleen van daaruit kun je werkelijk betekenis ervaren en daardoor geven en delen.

Voor MKB'ers is dat vaak lastig. Ze vinden het al snel zweverig. Er moet toch simpelweg geld verdiend worden! Wat nou, al die toeters en bellen?! Maar dat is eigenlijk de wereld op z'n kop, de verkeerde volgorde.

Je start vanuit betekenis en omdat je dat met overgave doet, trek je mensen aan die daar graag geld aan willen uitgeven.

Hoe je dat concreet kunt vertalen? Wat voorbeelden:

  • De manier waarop je met je klanten omgaat.
    Luister je écht? Wil je werkelijk weten wat de ander beweegt? Of heb je al snel je oordeel klaar over wat jij denkt dat iemand nodig heeft? Voer je een gesprek of probeer je te overtuigen?
  • De moeite die je neemt voor de ruimte(s) waarin je je klanten ontvangt.
    Het gaat niet alleen om 'schoon'. Welke sfeer wil je overbrengen? Zitten de stoelen lekker? Voel je je welkom als je bij jou komt, zowel door de omgeving als door hoe je behandeld wordt?
  • Hoe communicatiemiddelen ingezet worden.
    Inspireer jij je klant? Weet je wat jouw klant belangrijk vindt? Waar hij/zij wakker van ligt? Communiceer jij daarover met je klant of som je de voordelen van je product/dienst op?
  • Waarmaken wat je belooft.
    Mooie woorden zijn er in overvloed. Maar doe jij ook wat je zegt? Doe je dat op tijd, zoals afgesproken en met net iets meer dan dat er verwacht werd? Op zo'n bijzondere manier dat mensen er bijna wel met anderen over móeten praten?

"People don't buy what you do, they buy why you do it." 

Als het alleen om het 'what' gaat, dan blijft slechts concurreren op prijs over. En dan is er altijd, maar dan ook echt altijd, iemand die het goedkoper kan dan jij. Zeker in onze globale economie.

Klinkt het nou allemaal zo bijzonder wat hierboven staat? Nee. Is het bijzonder als het daadwerkelijk in de praktijk gebracht wordt? Ja. Daarom gebeurt het ook zo weinig.

Maar daarom is het ook jouw buitenkans om het verschil te maken. Pak jij die kans?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen