zondag 12 augustus 2012

Geluk is dingen doen die ertoe doen

"Making positive change is addictive. Doing things that matter to people will change your life forever, for the better." Dit is een uitspraak van Seth Godin, een hele bekende marketeer en ondernemer die talloze boeken geschreven heeft. 

Als je iets doet, als bedrijf of individu, wat makkelijk door anderen gedaan kan worden, dan is er altijd een goedkopere optie. Dan zit je in 'the race to the bottom', zoals Seth Godin dat noemt en zijn je dagen geteld.

Je kunt beter in 'the race to the top' zitten: 

  • Onderscheidend zijn.
  • Het verschil durven maken, steeds weer.
  • Falen, balen en weer doorgaan.
  • Mensen en ideeën met elkaar in verbinding brengen.
  • In staat zijn een 'tribe' te bouwen van mensen met hetzelfde wereldbeeld.

Dat kan alleen als je het huidige tijdgewricht begrijpt. 

Maar alleen snappen hoe het nu werkt, is niet genoeg. Je moet ook inzien welke tactieken daar bij passen. Vervolgens moet je die tactieken goed, consistent en consequent uitvoeren.

Maar het zijn geen trucjes. Het werkt alleen als je een verhaal vertelt wat uit je hart komt.

Iedereen wil in zijn hart geraakt worden, het gevoel hebben begrepen te worden. Dat is een basale menselijke behoefte. 

Seth Godin
Als je zo'n connectie maakt, krijg je een band en hoor je bij elkaar. Je vormt een bepaalde groep of 'tribe', zoals Seth Godin het noemt.

Vind iets wat de moeite waard is om te veranderen, waar je om geeft en zet een beweging in gang.

Kom in contact met de groep die zich onbegrepen voelt en verlangt naar die verandering. Die mensen hoef je niet te overtuigen. Ze verlangen er al naar. Ze wachten alleen nog op een richtinggever. Ben jij dat?

Wanneer neem je de leiding? 3 vragen:

  • Wie raakt er overstuur van?
    Als niemand zich er druk om maakt, dan ben je niet bezig de status quo te veranderen. En dat is juist de bedoeling als je een beweging in gang wilt zetten.
  • Wie verbind je met elkaar?
    Voor veel mensen is dat het belangrijkst - met gelijkgestemden in aanraking komen.
  • Wie leid je?
    Het gaat dus niet om de feitelijkheden van wat je doet, maar om de mensen die er belang bij hebben.

Hoe neem je de leiding?

  • Je daagt uit wat gangbaar is.
  • Je creëert een bepaalde cultuur die duidelijk maakt wanneer je erbij hoort en wanneer dus niet.
  • Je bent heel nieuwsgierig. Niet alleen naar je eigen groep, maar ook naar de wereld daarbuiten.
  • Je verbindt mensen. Mensen willen voelen dat ze belangrijk zijn. Dat ze ertoe doen.
  • Je hebt uitstraling - omdat je de leiding durft te nemen (niet andersom).
  • Je bent gecommitteerd. Het is geen bevlieging. Je gaat er helemaal voor.

Durf jij iets te doen wat ertoe doet en waar je gepassioneerd over bent? Blijf je aarzelen of neem je de leiding? Het is heel belangrijk. Het is nodig. Waar wacht je op?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen