woensdag 11 juli 2012

Als de baas van huis is, dan.....

Het is weer vakantietijd. Misschien nog even niet voor jou, maar wel voor je baas. Wat denk je dan? 3 of 4 weken 'lekker rustig'? Of alle ruimte om voortvarend wat eigen initiatieven te ontplooien? 

Wat wil je al heel lang aanpakken? Welke kans zie je keer op keer gemist worden? Waarvan gaan je handen jeuken?

Je kunt je nu niet meer verstoppen achter je baas, want die is er niet! En geen slappe excuses in de trant van:

  • Net het verkeerde moment, want ik moet nog zo veel archiveren.
  • Het is druk geweest hoor, nu kan ik tenminste even op adem komen.
  • Dat durf ik echt niet, m'n baas vermóórd me!

Tekstschrijver-Tekstschrijven-Blogger-Bloggen
Natuurlijk, er zijn enorme tirannen. Van die bazen waar je bibberend met een grote boog omheen loopt. Waarvan je maag met een schok in je schoenen valt als hij/zij je naam roept vanuit Het Kantoor.

Maar laten we wel wezen, we wonen en werken in Nederland. Kom op! Ondanks alles nog steeds één en al polderend polderland.

Als de baas iets vraagt, doen we dat echt niet zomaar. "Waarom?" en "Hoezo?" hoort bijna iedere baas dagelijks op verzoeken. En een "Daar begin ik niet aan," mag hij/zij ook zomaar in de zak steken.

Dus..... wat houdt je tegen?

  • Faalangst? 
  • Gemakzucht? 
  • Bang voor veranderingen?

Durf jij een verschil te maken? Met mopperen en naar anderen wijzen, zal dat niet lukken. Dat wordt al zoveel gedaan he. Niet bepaald onderscheidend.

Kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken:

  • Iets wat je uit gewoonte op een bepaalde manier doet onder de loep nemen en onderzoeken wat er beter, sneller, moderner kan.
  • De telefoon voortaan enthousiast(er) opnemen.
  • Zoeken naar en praten met vervangers voor die ene leverancier waar je eigenlijk al (te) lang niet meer zo tevreden over bent.
  • Alle abonnementen inventariseren. Schrik niet van hoe weinig er daadwerkelijk gebruikt/gelezen wordt. Er kan dus flink wat opgezegd worden.
  • Een kantoor dat in de loop der tijd is veranderd in een rommelhok, uitmesten en een nieuwe bestemming geven.
  • Je eigen kantoor(hoekje) opfrissen met fleurige planten in dito potten en een leuk stoeltje voor naast je bureau als er een collega of klant langs komt.

Mijn baas gaat morgen op vakantie. Voordat hij vertrok zei hij met een grote grijns:

Tekstschrijver-Tekstschrijven-Blogger-Bloggen"Ik ben benieuwd wat er veranderd is als ik weer terug ben!"

Inderdaad, ik heb het al vaker gedaan. En soms ging het om behoorlijk grote veranderingen.

Maar echt, er zijn weinig bazen die niet blij zijn met het extra rendement, de betere sfeer of kostenbesparing die je hebt gerealiseerd.

En natuurlijk doe je zulke dingen niet alleen tijdens vakanties. Het is een mentaliteitskwestie.

Een vakantieperiode is echter een perfect moment om zo'n mentaliteitsswitch te maken. Dus..... wat ga jij doen?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten