zondag 17 juni 2012

Waarom de 'waarom-vraag' overdreven wordt

Simon Sinek piekt met zijn boek 'Begin met het Waarom' op het juiste moment. De 'waarom-vraag' lijkt alom vertegenwoordigd. In woorden, tenminste, want de dagelijkse praktijk is (wat een verrassing!) weerbarstig.

Eigenlijk legt Sinek zelf al de vinger op de gevoelige plek:  

'het waarom' ligt in ons onderbewuste.

Dat onderbewuste praat niet, we kunnen er niet 'in' met ons bewustzijn. Daarom is het zo moeilijk om in woorden te vatten wat ons drijft.

Daarnaast: het onbewuste wordt gedreven door oerinstincten, onze emoties, irrationaliteit. Tegenwoordig geloven we toch niet meer in de rationele mens? Na al die onderzoeksresultaten van neuro-wetenschappers en de (wederom zeer verrassende....) ontdekking dat de financiële markten door emoties in plaats van rationaliteit gerund worden.

Maar nog los van het feit dat de 'waarom-vraag' moeilijk specifiek en duidelijk te beantwoorden is, zonder in algemene platitudes te vervallen: de consequenties van het antwoord implementeer je niet zomaar even.

Ik hoef je niet te vertellen wat er met de meeste goede voornemens gebeurt....

Een antwoord geven, is nog iets anders dan er dagelijks gemotiveerd, vasthoudend en met groot doorzettingsvermogen aan te werken. Om maar niet te spreken van al die andere mensen waar je afhankelijk van bent en die je wilt bereiken.

En oh ja, uiteindelijk moet er wel een boterham mee verdiend worden. Zou je bijna vergeten....

In ieder geval verdient Sinek een goede boterham met het verkopen van het verhaal dat je door je 'waarom-vraag' te beantwoorden meer verkoopt.

Begrijpelijk. We willen zó graag weten wie en wat we zijn, waarom we leven. Nu we in het rijke Westen bovenin die Maslow piramide zitten, hebben we daar tenslotte alle tijd voor. Niet alleen privé, maar ook via ons werk willen we het maximale bereiken.

Misschien denk je nu dat ik vind dat je de 'waarom-vraag' nooit moet stellen, laat staan beantwoorden. Dat is niet zo. Het boek van Sinek heb ik een paar jaar terug al gekocht en enthousiast gelezen (zeker het begin, daarna valt hij in saaie herhaling).

Het is goed om ermee bezig te zijn, maar niet als een 'hype' en met een 'dit is het!'-gevoel. 

Dan word je alleen maar teleurgesteld. In jezelf en in anderen. Dus overdrijf die 'waarom-vraag' vooral niet.

Met een dosis pragmatisme en realiteitszin kan nadenken over de 'waarom-vraag' echter een zinvol richtsnoer zijn. Een meetlat, waar je al je ideeën en acties langs legt. Die lat is dus nooit 'geld verdienen', want dat is een resultaat van waarom je iets doet.

Waarom bestaat jouw bedrijf? Met wat maak jij mensen en bedrijven beter? Hoe zorg jij voor maatschappelijke continuïteit?

Wat zorgt ervoor dat jij 's ochtends met enthousiasme en zin in de dag je bed uitspringt?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen