zondag 11 maart 2012

Wat je nodig hebt om het verschil te maken

Er zijn van die mensen die je niet zou willen missen. Natuurlijk, iedereen is vervangbaar, maar laat die collega/manager/directeur maar lekker zitten waar hij/zij zit - altijd benaderbaar, creatief en met visie en doorzettingsvermogen.

Kun je wat deze mensen zo bijzonder maakt in een handzaam lijstje vatten waar anderen ook wat aan hebben? Een poging wordt gedaan door SethGodin in zijn boek "Linchpin". Ik heb de Engelse versie gelezen, maar vrij vertaald, gaat het volgens hem om de volgende kwaliteiten:

De smeerolie zijn voor een soepel onderling contact binnen de organisatie/op een afdeling


Als je je bedrijf ziet als een netwerk (want dat is het), wat zorgt dan voor de samenhang binnen dit netwerk? Is het angst? Of zijn het de mensen die niet alleen kansen zien, maar ze ook benutten, mensen die echt geïnteresseerd zijn in anderen, die je het gevoel geven dat je werkelijk welkom bent.

Mensen die
ieder moment als een kans zien om iets bijzonders te doen.

Een bijzonder soort creativiteit
bezitten

Dat klinkt misschien makkelijk, maar is heel moeilijk. Want hierbij gaat het niet alleen om inzicht. Je moet ook de passie en het lef hebben om door te zetten en werkelijk iets te realiseren.

Het risico op afwijzing/mislukking neem je voor lief.


Een uiterst complexe situatie of organisatie kunnen managen


Als iets heel erg complex wordt, kun je niet meer naar een handboek grijpen. Want dat bestaat hier niet voor. Vanuit je eigen inzicht moet je beslissingen durven nemen. On the spot. Dat schud je niet zomaar even uit je mouw. Dat moet je vaak durven en doen.

Het is geen talent waar je mee geboren wordt, maar een eigen keuze.


Klanten inspireren en "meenemen"


Alle (media) versplintering maakt een werkelijke connectie maken steeds belangrijker. Wie kunnen we volgen en wie sluit zich nog meer aan? Iedereen die contact heeft met (interne) klanten doet aan leiderschapsmarketing. 

Maar helaas, er bestaat geen kant-en-klaar script voor leiderschapsmarketing.


Collega's en/of medewerkers inspireren


Omdat je begrijpt dat het je taak is om dingen voor elkaar te krijgen. Je kunt wel zeggen "Word 'ns enthousiast en creatief" en als je de baas bent, daaraan toevoegen: "anders vlieg je eruit". Maar dat werkt niet. Dat iemand iets heel bijzonders doet voor een klant, komt niet omdat hij/zij bang is anders op z'n falie te krijgen.

Iemand doet iets bijzonders omdat hij/zij geïnspireerd is door een leider en/of collega('s) die op dat moment niet eens aanwezig is/zijn.


Diepgaande vakkennis hebben
en kunnen overdragen

Kennis alleen is niet genoeg. Het gaat erom wat je ermee doet. Een goede mentor leert je strategisch denken en beslissingen nemen. Zo iemand heeft zelf al vele nieuwe routekaarten getekend.

Hij/zij helpt anderen zélf routekaarten te maken.


Beschikken over een bijzonder talent


En dan bedoelen we niet "ik kan leuk met mensen omgaan" of "ik kan goed organiseren". Nee, dat zijn kwaliteiten die vele anderen ook bezitten. Tenzij je er zó ongelooflijk goed in bent, dat de competitie er niet aan kan tippen. 

Wat is jouw speciale "superpower"? Zorg dat je daar nog véle malen beter in wordt!


In de huidige, snelle tijd is "gewoon je best doen" niet genoeg meer. Binnen niet al te lange tijd zul je geen stabiele boterham meer kunnen verdienen met veilig op de achtergrond blijven. Dan ben je juist makkelijk vervangbaar!

Nieuwe tijden vragen om een ander soort leiders en andere medewerkers. Mensen die verantwoordelijkheid durven te nemen. En dan niet alleen op de geslaagde momenten. Je moet ook durven falen, even balen en dan weer doorgaan.

Hoe ben jij onmisbaar aan het worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen