zondag 15 januari 2012

Wacht niet met Social Media tot je er aan toe bent

Social Media lijkt steeds "normaler" te worden, maar ik merk dat het voor m'n klanten in de dagelijkse gang van zaken een worsteling blijft. Ik krijg dan ook steeds vaker de vraag "Hoe implementeer ik Social Media in mijn organisatie?"

Ben jij een lezer die tot de generatie behoort die de introductie van e-mail heeft meegemaakt?  

Zo ja, dan herinner je je vast nog dat daar veel weerzin tegen was. Niet alleen van medewerkers: "Belachelijk om te mailen zeg, ik loop wel naar m'n collega toe of ik bel die klant wel even." Maar ook van het management: "Straks zitten ze alleen maar met vrienden en familie te mailen." En alle partijen hadden moeite met het idee altijd bereikbaar te zijn.


Nu lachen we erom. Omdat deze tijd achter ons ligt en we er dus op terug kunnen kijken met de kennis van nu. Wat betreft Social Media kan dat nog niet. We zitten middenin allerlei ontwikkelingen en kunnen moeilijk inschatten waar het heen zal gaan. Dat schept onzekerheid en daar houden we niet van.


Toch kriebelt het. Of doet het pijn. Het is maar net hoe je het bekijkt. Hoe dan ook, bijna iedereen snapt dat er iets belangrijks aan het gebeuren is. Dat je er simpelweg niet meer aan ontkomt. Social Media is here to stay. Dus, wat doen we ermee?


Social Media integreren in jouw organisatie

Ja, wat doen we ermee, met die Social Media? Laten we een paar "misverstanden" bij de horens vatten en meteen kijken naar werkbare oplossingen.


Misverstand 1
:


De directie is zo ouderwets, die zien het echt niet zitten.

Nou en?! Ik geloof niet zo in de veronderstelling dat veranderingen alleen maar gerealiseerd kunnen worden als de directie/het management erachter staat. Het is eerder een slap excuus om zelf geen actie te ondernemen.


Begin zelf. Alleen, met een paar collega's of met je afdeling. Laat zien dat het kan én werkt. Want niet de succesverhalen van een ander trekken mensen over de streep: er worden altijd (heel veel!) redenen bedacht waarom zoiets voor jouw bedrijf niet zal werken. Nee, het gaat om eigen succesverhalen!

Ga dus niet zitten wachten totdat die miraculeus verschijnen en wacht zeker niet tot je concurrenten het tegendeel bewijzen. Creëer de verhalen zelf. Durf je nek uit te steken. Al kost dat je misschien wat eigen tijd. Als je ergens in gelooft, doe je dat niet alleen tussen 9 en 5.

Misverstand 2:

De mensen die hier werken, willen er niet aan en ik kan ze niet dwingen.

Tja. Het zijn niet alleen de medewerkers die klagen over het management. We houden elkaar soms in een misselijk makende wurggreep. Resultaat: wantrouwen en stagnatie. Makkelijkste weg: status quo handhaven. Ga je dáár de oorlog mee winnen? (retorische vraag)


Als je doorvraagt blijkt vaak dat het management geen idee heeft wie van de werknemers al met Social Media bezig is en op welke manier. Onderzoek dat eens. Grote kans dat je een paar "medestanders" vindt. Geef die medestanders de ruimte om voor eigen succesverhalen te zorgen.

Dat betekent ook mislukkingen, tijd verspillen (zo zullen anderen dat in ieder geval vaak zien), verkeerde keuzes maken - noem maar op. Dat is echter leergeld. Dat betaal je bij ieder nieuw project. Geef Social Media niet de schuld.

Misverstand 3:

Het is niet de bedoeling dat medewerkers lekker gaan zitten Facebook'en en twitteren in plaats van werken.

Wie zegt dat mensen er niet de hele dag mee bezig zijn op hun eigen smartphone? En iemand die de hele dag braaf naar z'n beeldscherm met daarop het eigen ordersysteem zit te staren, is automatisch wel productief?


Het punt is dat Social Media een onmiskenbaar onderdeel van ons leven is geworden. En inmiddels een belangrijke factor bij het maken van zakelijke keuzes. Waarschijnlijk wordt er reeds het nodige over je gezegd op het internet. Of twitteren een paar van je mensen al: op accounts waarin privé en zakelijk misschien niet optimaal gemengd worden....

Kortom, steek je kop niet in het zand, kijk verder dan de horizon en zoek mensen binnen je organisatie die mee willen kijken. Want al snap je het zelf niet, als je anderen vertrouwen en ruimte geeft, kun je wel eens voor hele grote verrassingen komen te staan.

Misverstand 4:

We moeten een uitgebreid plan van aanpak maken, anders is het niet te overzien.

Sinds wanneer is de toekomst te overzien? Heb je ooit meegemaakt dat een meerjaren plan exact is uitgekomen? Zonde van alle tijd en moeite. Maar vrijheid blijheid is uiteraard het andere uiterste. 


Begin gewoon voorzichtig. Dat hoeft soms maar één iemand te zijn, als je organisatie klein is. Ben je groter en/of heb je meerder vestigingen, dan kan een team starten met Yammer. Dat is vergelijkbaar met Twitter, maar bedoeld voor interne communicatie. Alleen mensen met hetzelfde achter de @ van het mailadres kunnen ervoor uitgenodigd worden. Het is een ideale en veilige proeftuin.

Al doende kom je erachter welke kennis je met Yammer kunt delen. Durf op te treden als je vindt dat het de verkeerde kant op gaat. Zo kristalliseren zich gedragsnormen uit. Het is lastig deze vooraf vast te stellen voor een medium dat je nog niet kent. Dan hanteer je namelijk al snel onterecht de normen die voor "ouderwetse" media als e-mail gelden. Die hebben een andere insteek dan Social Media.

Conclusie

Weet je wat het grappige is als je er op deze manieren mee aan de slag gaat? Dat je over een jaar of twee concludeert dat Social Media al aardig ingeburgerd is in je organisatie. Wie had dat gedacht en verwacht?!


Uiteindelijk is het geen kwestie van "of", maar van "wanneer".

Wanneer begin je aan Social Media? Wacht je totdat het helemaal ingeburgerd is en ga je op in de grote massa? Of durf je in de voorhoede die het verschil maakt te zitten en daardoor op te vallen? De keuze is aan jou.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen